Een hond in de klas: is dat nuttig?

Wanneer kan een hond in de klas helpen?
‘Als een kind in de klas geen aansluiting vindt, erg angstig is of de les steeds verstoort, bijvoorbeeld. Voor het DOG-project gaat een gespecialiseerde leerkracht samen met een getrainde hond in tien sessies aan de slag met een leerling die specifieke onderwijsbehoeften heeft.’
Waarom een hond op school?
‘Een hond reageert heel direct op verbale én non-verbale communicatie. Wie tijdens de pauze altijd aan de zijlijn staat, bijvoorbeeld, kan oefenen met contact maken. Loopt de hond weg of wil hij een speeltje niet afgeven, dan onderzoeken kind en leerkracht wat er gebeurt en hoe dat komt.
Het mooie is: een hond is even blij om het nog een keer te doen, met een andere houding of duidelijker vraag. Samen wordt vervolgens de vertaalslag naar het schoolplein gemaakt.’
Wat is het effect op het kind?
‘Het zelfvertrouwen groeit, kinderen worden socialer, communiceren beter en werken beter samen. Ouders vertelden mij dat hun zoon, die voorheen nergens op af durfde te stappen, nu vooroploopt.’
Een dier als vertrouwenspersoon
Ook psycholoog en gedragsdeskundige Nienke Endenburg benadrukte in een eerder artikel van Psychologie Magazine over huisdieren dat dieren voor kinderen een belangrijke functie vervullen.
Endenburg: ‘Kinderen gebruiken een huisdier als vertrouwenspersoon. 80 procent van de kinderen gaat eerst naar het huisdier en dan pas naar de ouders. Met name als een kind in een problematische situatie zit, als het op school niet goed gaat bijvoorbeeld, kan een kind veel steun aan een huisdier hebben.’
Onze liefde voor huisdieren kent geen grenzen
Bovendien zijn kinderen in de klas zijn niet de enigen die baat hebben bij een (huis)dier. Zo bleek uit onderzoek dat Psychologie Magazine liet uitvoeren onder Nederlandse huisdierenbezitters dat 83 procent van de Nederlanders een sterke emotionele band heeft met zijn huisdier.
Endenburg: ‘Een dier kan ons geven wat andere mensen ons in principe ook kunnen geven, maar die hebben daar geen tijd meer voor.‘ Een dier staat altijd voor je klaar, geeft je aandacht en accepteert je zoals je bent. En daar heeft iedereen behoefte aan.
Bron: R. Verhoeven, Een hondenbaan?! Animal Assisted Education, Faculteit Psychologie, Antrozoölogie, Open Universiteit Heerlen, 2025