Ga naar inhoud

De vraag
Ik kan me nog steeds kapot schamen over gebeurtenissen die soms al ver achter me liggen. Als ik eraan terugdenk, welt de gêne weer heel sterk in me op. Ik zou weleens van deze last af willen. Maar hoe?

Het advies
Zelfvertrouwencoach Simone Donker: ‘Schaamte is een lastige emotie, dus het is heel begrijpelijk dat je van die last af wilt. Tegelijk helpt het niet om tegen de schaamte te blijven vechten.
Veel mensen dragen gebeurtenissen jarenlang mee. Een ongemakkelijke opmerking; een fout op je werk; iemand teleurgesteld hebben. Telkens als je eraan denkt, voel je de blosjes opkomen en fluistert je innerlijke criticus: ‘Zie je wel, wat gênant,’ of: ‘Iedereen vond je dom.’ Het is goed om die stem te begrijpen, maar ook op te merken dat niet alles wat hij zegt klopt.
Wat vaak helpt, is accepteren wat er is gebeurd. Mensen maken fouten, jij ook. Dat maakt je niet slecht of mislukt, maar gewoon mens. Je kunt tegen jezelf zeggen: ja, ik had het anders kunnen aanpakken, maar ik hoef mezelf dat niet te blijven verwijten. Bedenk wat je tegen een goede vriend(in) zou zeggen die worstelt met dezelfde schaamtegevoelens.
Tot slot kan het helpen om met iemand te praten over de situatie en je schaamtegevoelens. Juist door je verhaal te delen met iemand die je vertrouwt, merk je dat er meer begrip, mildheid en ruimte ontstaat. Soms ontdek je dan dat je jezelf veel harder veroordeelt dan anderen doen.’
Adviezen van lezers
Patricia (56 jaar): ‘Maak je herinnering af: wat gebeurde er na de schaamtevolle gebeurtenis? Waarschijnlijk ging je gewoon door met je dag. En bedenk dat jij de enige bent die er nog zo vaak aan terug denkt, de mensen die erbij waren kunnen het zich niet eens meer herinneren.’
Nele (42 jaar): ‘Ik schaamde me vroeger vaak over kleine dingen, zoals mijn navel, mijn tanden. Maar ik schaamde me ook als ik iets doms had gedaan waar mensen iets van zouden kunnen denken. Verwoord het aan iemand die je vertrouwt. Vertel je gevoel erbij. De last zal lichter worden.’
Jacqueline (61 jaar): ‘Andere mensen zijn vrijwel altijd alleen met zichzelf bezig. Al doe je een handstand in een string in het winkelcentrum terwijl je het Wilhelmus zingt, het boeit niemand! Hooguit zal iemand besmuikt lachen. Daarna gaat iedereen weer door met z’n eigen leven.’
Dit vind je misschien ook interessant: Hoe schaamte een krachtbron wordt. En: waarom hebben we eigenlijk plaatsvervangende schaamte?
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."