Ga naar inhoud

De vraag
Ik functioneer op mijn werk en voldoe aan de verwachtingen, maar ik merk dat ik er steeds minder plezier of voldoening uithaal. Het voelt alsof ik niet op mijn plek zit, terwijl ik ook niet duidelijk kan aanwijzen wat er mis is. Dat knagende gevoel geeft spanning en onrust. Is dit een tijdelijke fase of een signaal dat ik structureel iets over het hoofd zie?

Het advies
Coach en trainer in Leven en Werk Tom van der Linde: ‘Een drastische keuze maken kán, maar hoeft niet. Het is normaal dat er momenten zijn waarop iets van binnen zich roert: je innerlijk, je diepste zelf, je ziel. Dat fluisterende stemmetje in jezelf wil gehoord worden. Dáár gaat het om. Door deze vraag te stellen, neem je dat stemmetje serieus. Leef de vraag en ga op onderzoek uit.
Je schrijft dat je voldoet aan ‘de verwachtingen’. Maar welke verwachtingen zijn dat eigenlijk? Wat verwacht jíj van jezelf? Vaak leven we naar wat wij denken dat anderen van ons verwachten, veelal onze ouders. Wat mij betreft draait het erom dat je je eigen wensen en verlangens leert kennen, vanuit dat innerlijke stemmetje.
‘Het draait erom dat je je eigen wensen en verlangens leert kennen’
De overgang naar leven vanuit je eigen verlangens is spannend en vraagt moed. Een loopbaancoach of -traject kan je ondersteunen door je te helpen luisteren naar je gevoel. Zo’n vriendelijke vreemdeling staat los van jouw omgeving en het systeem van verwachtingen dat je omringt. Jouw innerlijke stem staat centraal.’
Lees ook: Luisteren naar je lichaam brengt je in contact met je diepste behoeften, maar hoe doe je dat?
Arbeids- & organisatiepsycholoog en procesbegeleider Suzanne Vis: ‘Goed dat je dit serieus neemt! Dit vraagt om een verkenning naar de energiebronnen in jezelf, je taken en de organisatie waar je werkt.
Sta eerst stil bij wat jijzelf in huis hebt. Wat zijn ook alweer je kwaliteiten en drijfveren? Kijk breed: werkervaring, bijbanen, hobby’s, vrije tijd en vrijwilligerswerk. Waar ben je goed in, waar krijg je energie van, waar straal je? Maak eens een lijst. Bedenk: ik mag meer doen van wat voor mij werkt. Deze inzichten vormen de basis voor jouw krenten in de pap.
Kijk vervolgens naar je huidige taken. Welke onderdelen, hoe klein ook, geven voldoening of energie? Waar kun je je kwaliteiten kwijt en waarvan zou je meer willen doen? Maak een concreet overzicht van positieve elementen in je takenpakket.
‘Praat vanuit verlangens en kansen, en liever niet vanuit wat je níét wil’
Vervolgens is het slim om ook je werkplek te betrekken in je onderzoek. Welke ontwikkelingen zijn er waar jouw kwaliteiten van waarde kunnen zijn? Denk in kleine stappen: een klus, verbeteridee of project. Eén eerste stap is genoeg.
Deel dan de uitkomsten met je leidinggevende. Kijk samen naar mogelijkheden die jou energie geven en ook bijdragen aan het team of de organisatie. Praat vanuit verlangens en kansen, en liever niet vanuit wat je níét wil, daar luisteren leidinggevenden niet graag naar. Je bent het waard om jouw energiebronnen te creëren in je werk. Ga ervoor.’
Lees ook: Voel je je ongelukkig op werk? 6 vragen om dat te onderzoeken
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."