Ga naar inhoud

De vraag
Ik zit al een tijdje in dezelfde functie. Ondanks dat ik het naar mijn zin heb en met plezier naar mijn werk ga, voel ik dat ik uitdaging mis. Mijn gevoel zegt dat ik meer kan dan ik nu laat zien, maar ik weet niet hoe. Hoe kom ik erachter waar mijn potentie en krachten liggen?

Het advies
Trainer en coach Ericka Kuyters: ‘Het gevoel dat je meer kunt dan je nu laat zien, duidt er waarschijnlijk op dat iets in je zegt dat je niet al je talenten en competenties inzet die je van nature hebt meegekregen. We worden allemaal met kwaliteiten en talenten geboren. Het is leuk en leerzaam om te ontdekken wat die van jou zijn. En dat zijn er meer dan je nu denkt.
Tijdens het opgroeien ontwikkelt ieder mens een zelfbeeld met bijbehorend gedrag. In je baby- en kindertijd ben je erg afhankelijk van je omgeving om te overleven. Als kind leer je je gedrag aan te passen aan je omgeving. Dat gedrag wordt zo gewoon dat je denkt dat dat jouw ‘talentenpakket’ is.
Je zet misschien nog steeds vooral competenties in waarvan je (ooit) dacht dat dat nodig was. Je gevoel zegt je nu dat er competenties die van nature bij je horen, roepen om ingezet te worden, in plaats van competenties die je hebt aangeleerd om te ‘overleven’.’
Ook interessant: Getalenteerde laatbloeiers over hun carrièreswitch
Waar ligt mijn kracht? Stel deze vragen
‘Het is tijd om een breder beeld van jezelf te ontwikkelen en te onderzoeken waar jouw krachten liggen. Deze vragen helpen je op weg:
• Van welke taken of rollen krijg je energie? Hier zet je de competenties in die van nature bij jou horen. Je wordt er blij van als je het de hele dag zou moeten doen. Waarom doe je die dingen wel of niet?
• Welke taken of rollen kosten je meer energie dan je zou willen? Hier zet je je ‘overlevingscompetenties’ in. Je kunt dit weliswaar goed, maar als je het veel doet, word je er vooral moe van. Waarom doe je die dingen wel of niet?
• Wat is jouw lonkend verlangen? Dit is wat je graag zou willen doen, maar niet (meer) doet. Welke natuurlijke competenties zou je daarvoor kunnen inzetten? En welke overlevingscompetenties zou je kunnen laten vallen?
Met de antwoorden op deze vragen kun je een volgende stap nemen. Wellicht is een gesprek met je leidinggevende over je conclusies een eerste stap. Maar het kan ook zijn dat je verder gaat kijken buiten de organisatie waar je werkt.
Je kunt je antwoorden in je cv verwerken. Leg ze naast vacatures die je interessant lijken. Dat is een goede manier om te checken of die functie jou echt de mogelijkheid geeft om je in de richting van je natuurlijke talenten te ontwikkelen. En wie weet, besluit je om na dit zelfonderzoek het roer helemaal om te gooien!’
Ook interessant: Wat kan ik? Wat wil ik? 3 oefeningen om onvermoede talenten naar boven te halen
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."