Ga naar inhoud

De vraag
Ik ben vijf jaar samen met mijn partner, een expat uit Italië. Ik voel me meer thuis in Italië dan hij in Nederland. We denken aan verhuizen, maar ik twijfel. Ik heb een stabiele baan, spreek nog geen vloeiend Italiaans en we hebben hier een hypotheek. In Italië willen we graag kinderen krijgen. Toch vind ik het spannend om carrière­zekerheid los te laten. Is het tijd om dat risico te nemen?

Het advies
Loopbaancoach en lichaamsgericht relatiecoach Leonard de Groot: ‘Je zit in een spagaat: Nederland voelt veilig en geregeld, maar je partner voelt zich er niet thuis en jullie gezinsplannen kloppen meer in Italië. Twijfel is niet per se een ‘nee’, het is informatie. Dat is ook waardevol.Wat vaak helpt, is het risico kleiner maken. Zie de verhuizing niet als ‘alles of niets’, maar als een proef met duidelijke afspraken. Spreek bijvoorbeeld af negen tot twaalf maanden in Italië te wonen. Bepaal vooraf wat voor jullie belangrijk is: werk en inkomen, hoe het tussen jullie gaat, en of je daar echt een leven kunt opbouwen. Plan vaste evaluatiemomenten en maak ook een terugkeerplan, zodat je weet: als het niet werkt, kunnen we zonder chaos terug.
Let op de balans: het moet niet voelen alsof jij je stabiliteit opgeeft voor zijn thuisland. Het is een gezamenlijke keuze, met gedeelde verantwoordelijkheid.
Vraag jezelf tot slot af: als je over vijf jaar ­terugkijkt, waar zit waarschijnlijk de meeste spijt? Bij niet proberen, of bij proberen en eventueel teruggaan?’
Doe de test: Is emigreren iets voor je?
Gezins- en relatiecoach met expertise in work-life-balance Martine Reineke: ‘Je twijfel gaat niet alleen over werk of financiën, maar ook over een verandering van leefwereld. Verhuizen naar Italië betekent niet alleen een ander land, maar ook een andere cultuur. Italië is bekend om focus op familie, genie­ten, spontaniteit en een relaxter ritme van leven, terwijl Nederland juist meer gericht is op planning, stiptheid, ‘doe maar gewoon’ en professionele zekerheid. Hoe voelen die verschillen voor jou? Bevrijdend? Of juist onwennig?Omdat je partner uit Italië komt, voelt het voor hem als thuiskomen. Voor jou kan het – ondanks dat je aangeeft je gelukkig te voelen in Italië – betekenen dat je ­opnieuw moet wortelen: een taal (beter) leren, een sociaal netwerk opbouwen en wennen aan andere omgangsvormen. Dat kost tijd, maar kan ook verrijkend zijn.
Misschien helpt het om de keuze niet alleen te bekijken als een carrièrebeslissing, maar als een keuze voor een bepaald soort dagelijks leven. Hoe ziet een gewone week eruit in beide landen? Waar past het leven dat je voor ogen hebt – zeker met kinderen – het best bij?
En je hoeft het niet definitief te maken. Sommige stellen kiezen voor een tussenfase: een periode in Italië wonen terwijl het werk (deels) op afstand doorgaat. Zo ervaar je niet alleen het Italiaanse leven, maar heb je ook nog een beetje binding met je oude (professionele) leven.’
Dit advies helpt je misschien ook verder: Moet je sociaal zijn om succesvol te emigreren?
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."