Ga naar inhoud

De vraag
Terwijl ik sliep, lag mijn vriendin wakker naast me. Blijkbaar had ik toen een seksdroom waarin ik de naam van een ander noemde. Sindsdien is mijn vriendin erg onzeker en zit het haar duidelijk dwars. Ik voel me hier heel schuldig over, ook al had ik er geen controle over. Hoe moeten we hiermee omgaan?

Het advies
Intimiteitscoach en sekstherapeut Yves Bonroy: ‘Allereerst: dit soort dingen gebeuren. In je slaap heb je geen controle over wat je zegt. Het is begrijpelijk dat je je schuldig voelt, maar je hebt dit niet bewust gedaan.
Wat nu belangrijk is, is dat je niet in de uitleg schiet. Ga niet uitgebreid verklaren waarom dit is gebeurd. Het is tenslotte je onderbewuste, wat valt daarover te zeggen?
Het gaat haar waarschijnlijk ook niet om de droom zelf, maar om wat het bij haar raakt. Vraag haar dus rustig: ‘Wat maakt dit zo pijnlijk voor je?’ of ‘Wat raakt je hier precies in?’ Niet om jezelf te verdedigen, maar uit oprechte nieuwsgierigheid. Geef haar ruimte om te vertellen en luister naar wat ze zegt. Misschien zit er onzekerheid onder. Erken haar gevoel, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik snap dat dit je onzeker maakt, dat zou ik zelf ook zo voelen.’
Vanuit die verbinding kun je haar bevestigen, door uit te spreken wat zij voor jou betekent. Zeg dat je van haar houdt, dat zij de vrouw is met wie je wilt zijn en dat je niet bij haar weggaat. Vraag eventueel wat zij nodig heeft om zich weer veilig te voelen en kijk of je haar dat kunt geven. Wellicht moet je haar niet één keer, maar een aantal keer bevestigen, om de angel er echt uit te halen.’
Seksuoloog NVVS Astrid Kremers: ‘Wat mooi dat je dit vraagt, want dit zullen velen herkennen.
Wanneer iemand in de slaap een andere naam noemt, kan dat heel begrijpelijk de partner raken. Als seksuoloog hoor ik vaak dat dromen onterecht als wens worden gezien. Als mens hebben we echter geen controle over dromen. Wat je droomt betekent niet dat je iets verlangt of diep van binnen wilt.
Tegelijk verdient je vriendin erkenning en aandacht. Nodig haar uit om te vertellen wat dit met haar doet. Luister actief, zonder meteen je mening of advies te geven. Vat samen wat je hoort, stel open vragen en laat merken dat je haar wilt begrijpen.
Vaak is luisteren het belangrijkste, omdat echte verbinding ontstaat wanneer iemand zich gezien en gehoord voelt. Wees kalm en empathisch. Onderzoek samen welke emotie onder haar onzekerheid ligt, luister naar haar verhaal en naar wat haar raakt.
Leestip: het boek Verlangen van Gillian Anderson laat op een menselijke manier zien dat fantasieën en dromen niets zeggen over wie je bent of wat je gaat doen.’
Lees ook: Wat onze seksdromen betekenen
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."