Mensen die slecht nieuws brengen, vinden we minder aardig, zo blijkt uit een reeks experimenten van organisatiepsychologen van Harvard universiteit. Zeker als het slechte nieuws onverwacht komt. Ook al weten we dat de boodschappers er niks aan kunnen doen. Waarom?

Training HSP@work: zo blijf je in balans
Training

Training HSP@work: zo blijf je in balans

  • Ontdek je talenten als HSP
  • Leer hoe je fijne werkomstandigheden creëert
  • Inspirerende video’s en onderzoeksresultaten van HSP-expert Esther Bergsma
Bekijk de training
Nu maar
49,-

Volgens de onderzoekers vinden we willekeur en domme pech moeilijk te accepteren. Onbewust zoeken we logische verklaringen voor vervelende gebeurtenissen. De boodschapper krijgt daarom de schuld. In medische settings kan dit effect problemen geven, waarschuwen de onderzoekers.

Als patiënten slecht nieuws te horen krijgen van een arts en die arts daarna niet meer mogen, dan nemen ze van hem niet graag advies aan. Je bewust blijven van de goede bedoelingen van de slechtnieuwsbrenger helpt enigszins het effect tegen te gaan.