Wat jouw schermgebruik betekent voor je baby – en wat je beter wel en niet kunt doen

Het gaat niet alleen om de tijd die je baby naar een scherm kijkt, maar ook om hoeveel tijd jíj zelf achter een scherm doorbrengt. Ook de manier waarop je een apparaat, zoals een telefoon of televisie, gebruikt in het bijzijn van je baby, speelt een belangrijke rol. Dat blijkt uit onderzoek onder baby’s van vier en acht maanden oud.
Deze leeftijd is een belangrijke periode waarin baby’s hun eerste gebaren maken, klanken leren herkennen en beginnen met hun eerste woordjes. Schermgebruik in deze fase kan volgens de onderzoekers invloed hebben op hun taal- en communicatieve ontwikkeling.
Hoe je schermen in kan zetten voor de ontwikkeling van je baby
- Praat, kijk en luister samen
Gebruik je telefoon, tablet, laptop of tv om samen met je baby te praten en te luisteren. Zet een liedje aan en zing mee, luister samen naar een kort luisterboek of lees een digitaal prentenboek voor. Deze gezamenlijke activiteiten stimuleren taalontwikkeling, gebaren en de eerste woordjes. Het gaat vooral om interactie: reageer op geluidjes en gebaren van je baby, benoem wat je ziet en laat je baby betrokken zijn.
Dit geldt ook voor een educatieve app of video: zet dit alleen aan als je met je baby meekijkt en reageert. Baby’s leren niet van alleen kijken. Samen kijken naar een scherm zorgt ervoor dat het een leerervaring wordt in plaats van passief tijdverdrijf.
- Videochat met familie of vrienden
Bel opa, oma, een ander familielid of een vriend via video en laat je baby meekijken en reageren. Videobellen bevordert sociaal gedrag en communicatieve vaardigheden. Het grote voordeel van videobellen ten opzichte van het laten zien van vooraf opgenomen video’s is dat de interactie direct en wederzijds is: er wordt meteen gereageerd op de reacties van je baby en andersom.
Lees ook: Geen televisie of radio: baby’s leren taal juist in stilte
Wat je beter kunt vermijden
- Te veel schermtijd als ouder
Als je als ouder constant op je telefoon zit of andere schermen gebruikt, krijgt je baby minder aandacht en missen er belangrijke momenten voor de taal- en sociale ontwikkeling van je baby. Dit kan het leren van gebaren, eerste woordjes en taalbegrip vertragen. Baby’s merken dat je bij schermgebruik minder beschikbaar bent. Je gezicht is vaak neutraal en zonder emotie, waardoor je baby kan denken dat je minder betrokken bent.
- Schermen gebruiken tijdens routines
Tijdens het eten, spelen, aankleden of andere dagelijkse activiteiten leert je baby belangrijke vaardigheden, zoals het reageren op gezichtsuitdrukkingen, het begrijpen van emoties en het herkennen van taal. Afleiding door schermen kan deze leermomenten verstoren. Wanneer je als ouder tijdens routines veel tijd op schermen doorbrengt, hebben baby’s minder directe interactie en dus minder mogelijkheden om te reageren en te leren.
De gouden regel
Kwaliteit boven kwantiteit. Het is niet per se erg als je baby af en toe een scherm ziet, zolang dit gebeurt in een context waarin je samen kijkt, praat en reageert.
Ook interessant: De ontwikkelingen in het babybrein
Bron: M. Paoletti e.a., Maternal Media Use and Infant Media Exposure are Associated with Developmental Outcomes at 4 and 8 Months. Parenting Science and Practice, 2024.