De vraag

Wie is slachtoffer en wie dader bij pesten?

Pesten op school komt geregeld voor, soms ook zonder dat leerkrachten het merken. Hoe kun je dit het beste voorkomen? En wat doe je er als leerkracht aan als er gepest wordt? Richt je je bij hulp als een kanjertraining niet teveel op het slachtoffer? Een dader moet toch ook gestopt worden omdat hij bezig is met destructief gedrag?

Het advies

Over pesten valt zeer veel te zeggen. In het algemeen kan worden gezegd dat de tegenstelling pester versus gepeste niet altijd een duidelijke indeling is. Voorbeeld: een drietal meisjes komt beklag doen bij de leerkracht. Ze vertellen dat een van de jongens bij herhaling hun borsten en billen betast. De school treedt krachtig op. Uiteindelijk wordt de jongen geschorst van school.

Goede aanpak? Niks hoor, de meisjes hadden bedacht dat ze door samen te spannen deze jongen op die manier van school konden pesten. Wil je dit soort processen doorzien, dan moet een leerkracht/een school inzicht hebben in de dynamiek die ten grondslag ligt aan pestproblematiek. Het meest eenvoudige om pestproblematiek te voorkomen is het goede voorbeeld van de leerkracht en de ouders zelf, waarin het uitgangspunt is: heb respect voor het andere/de ander en voor jezelf.

Meer weten over dit thema? Bekijk Opvoeden
Deel dit artikel:
5 mei 2005 | Laatst gewijzigd op 15 juli 2020

Lees ook deze artikelen

‘Ik zie mijn kind echt veranderen’
Artikel

‘Ik zie mijn kind echt veranderen’

Kinderen van laagopgeleide ouders beginnen vaak met een achterstand aan de basisschool. Thuis wordt er niet veel voorgelezen of ge...
Dit is de kracht van kou (voor je brein)
Branded content

Dit is de kracht van kou (voor je brein)

De dagen worden korter, de temperaturen lager. Niks mis mee, want bij kou gedijen we namelijk best goed. Dit is wat de wetenschap ...
Slow cinema: waarom films waarin amper iets gebeurt zo goed zijn voor onze geest
Artikel

Slow cinema: waarom films waarin amper iets gebeurt zo goed zijn voor onze geest

Filmregisseur Alfred Hitchcock zei dat goede film in essentie het leven bevat waaruit alle saaie stukken zijn weggeknipt. Slow cin...
Slow cinema: waarom films waarin amper iets gebeurt zo goed zijn voor onze geest
Artikel

Slow cinema: waarom films waarin amper iets gebeurt zo goed zijn voor onze geest

Filmregisseur Alfred Hitchcock zei dat goede film in essentie het leven bevat waaruit alle saaie stukken zijn weggeknipt. Slow cin...
Complimenten die het zelfvertrouwen versterken
Advies

Complimenten die het zelfvertrouwen versterken

Ik werk in het onderwijs en heb in mijn opleiding tot remedial teacher (een leraar die hulp geeft aan leerlingen met leerproblemen...
Zo komt een hoogbegaafd kind het best tot zijn recht
Artikel

Zo komt een hoogbegaafd kind het best tot zijn recht

Wat helpt een hoogbegaafd kind om zich goed te blijven ontwikkelen? Voor ouders is het soms lastig inschatten waar ze goed aan doe...
De pestkoppen van Dieter Zapf/Rimpelingen van de ziel
Artikel

De pestkoppen van Dieter Zapf/Rimpelingen van de ziel

Wie wilde weten welke beklemmende vormen de terreur op de werkplek kan aannemen, kon enkele jaren geleden in de bioscoop terecht. ...
Frank Furedi: ‘Opvoedboeken staan vol klinkklare onzin’
Interview

Frank Furedi: ‘Opvoedboeken staan vol klinkklare onzin’

Socioloog Frank Furedi windt er geen doekjes om: kinderen worden tegenwoordig hopeloos betutteld. Ouders trouwens ook. ‘Zomaar t...
Trek eens aan m’n staart
Column

Trek eens aan m’n staart

Amerikaanse scholen vinden het niet goed meer dat kinderen elkaar plagen, duwen, stompen, omarmen, of uitlachen. Als het ene kind ...
Mijn faalangst belemmert me
Advies

Mijn faalangst belemmert me

Momenteel zit ik in de afrondfase van mijn studie en moet ik mijn scriptie schrijven. Hoewel ik een interessant onderwerp gevonden...
9383