Ga naar inhoud

De vraag
Een jaar of tien geleden ben ik gestopt met rijlessen, na vier keer gezakt te zijn. Sinds anderhalf jaar ben ik weer begonnen – zonder veel succes. Ik ga maar langzaam vooruit en blijf zenuwachtig voor elke les. Als ik alleen maar aan het examen denk, krijg ik buikpijn. Soms denk ik dat ik gewoon het ‘rij-gen’ mis, als zoiets tenminste bestaat. Ik slaag immers maar niet voor mijn rijbewijs.
Ik heb nu wel een goede rijinstructeur. Een oudere man met veel ervaring, die veel kneusjes toch aan een rijbewijs heeft geholpen. Je schijnt positief te moeten denken, maar toch denk ik stiekem: ‘Ik zal het nooit halen, ik ben er niet voor geschikt en als ik het toch zou halen, dan loopt het slecht af, want dan veroorzaak ik een verschrikkelijk ongeluk.’ Ik blijf met de rijlessen telkens dezelfde fouten maken en vooral op de snelweg krijg ik klamme handen van ellende.
Ik heb wekelijks een les van anderhalf uur. Is het verstandig om nog extra dingen te doen en zo ja, wat? Want hoe dan ook, het is toch wel erg handig om een rijbewijs te hebben. O ja, volgens mijn instructeur heb ik een behoorlijke onhandigheidsfactor en ben ik geneigd overal te hard op af te rijden. Ik ben veertig jaar oud. Hoe haal ik mijn rijbewijs?

Het advies
Zijn uw rijkwaliteiten, buiten de mislukte examenpogingen om, voldoende bevonden? Staak dan vooral uw inspanningen voor dat roze papiertje niet. Ook al denkt u steeds ‘ik slaag maar niet voor mijn rijbewijs’.
Twee opties: bètablokker en aangepast rijexamen
1. Bètablokker
Sommige mensen halen moeilijk het examen door terugkerende faalangst. In samenspraak met de huisarts adviseer ik mensen wel eens om een bètablokker te gebruiken, zoals propranolol. Hiermee kun je zonder veel bijwerkingen rustiger blijven tijdens het rijexamen. Bespreek met de huisarts eerst de mogelijkheid om de medicatie en dosering een paar keer uit te testen tijdens een gewone routine-les. Propranolol maakt je veelal minder zenuwachtig en werkt in de regel niet versuffend.
2. Aangepast rijexamen
U zou ook een aangepast rijexamen aan kunnen vragen bij het CBR. Zo kunt u meer ontspannen examen doen, en krijgt u meer tijd om uw kwaliteiten te tonen.
Wanneer het beter kan zijn om te stoppen
Is uw onhandigheid erg groot? Bespreek dan open en eerlijk met uw instructeur of hij het verstandig vindt dat u doorgaat. Bij zeer ernstige gedragsproblemen is het soms zonde van de moeite, tijd, en het geld. Bovendien is doorgaan dan wellicht onverstandig met het oog op veiligheid. In dit laatste geval gaat het vooral om impulsief gedrag, voortdurend niet adequate waarneming en onveilig gedrag.
Meer lezen over dit thema?
^