ʻIk vind onze stiltes ongemakkelijkʼ: 2 experts leggen uit hoe je omgaat met stilte in je relatie

De vraag
Mijn vriend en ik zijn anderhalf jaar samen en hebben het heel goed samen, maar ik vind het jammer dat we niet zo goed met elkaar kunnen praten. Onze gesprekken vallen al snel stil, zeker als we moe of gestrest zijn.
Dan is het zoeken naar onderwerpen en zitten we zwijgend tegenover elkaar. Dat voelt ongemakkelijk en ik vind het ook een beetje saai. Hij vindt het geen probleem om samen stil te zijn. Ik ga hierdoor twijfelen of we wel zo goed bij elkaar passen. Wat kunnen we hieraan doen?

Het advies
Van systeemtherapeut en EFT-relatietherapeut Marlijn Huurneman
Marlijn Huurneman: ‘Jullie hebben het goed samen en soms is het nog zoeken, met de stiltes die tussen jullie vallen bij stress of vermoeidheid. Je vriend wil dan liever rust en jij zou (juist dan?) graag praten. Heel begrijpelijk van jullie allebei.
Mensen gaan verschillend om met spanning. De een is meer geneigd om actief te bewegen naar nabijheid en geruststelling door te praten. De ander wil eerst even terugtrekken, tot zichzelf komen, afleiding zoeken en kan daarná gemakkelijker ontmoeten. Sommigen willen praten, anderen bijvoorbeeld liever een knuffel.
Hoe vind je als stel samen je weg? Door elkaars verschillen te kennen, worden wederzijdse strategieën begrijpelijk en kun je elkaar steunen in wat op die momenten helpend is. Het zou goed kunnen zijn dat wanneer je vriend écht ruimte krijgt van jou voor zijn stiltemanier, hij kan ontspannen, zonder dat hij het risico neemt ‘saai’ te zijn.
Als jij met hem kan delen wat jou geraakt heeft, stress gaf of moe maakte en je vriend kan écht naar je luisteren, kun jij opgelucht ademhalen en voel je meer verbinding. Dan verdwijnen mogelijk je twijfels. Als jullie met vriendelijkheid, geduld en liefde samen zoeken naar ruimte voor stilte én voor dialoog, zal jullie relatie groeien.’
Van ACT-coach en IBCT-relatietherapeut Jaantje Thiadens
Jaantje Thiadens: ‘Na de eerste verliefdheidsfase begint het echte samenzijn, waarin je elkaar steeds beter leert kennen – ook op moeilijke momenten. Dan kan het lastiger zijn om in verbinding te blijven.Het helpt om stil te staan bij wat jij op zulke momenten nodig hebt, én je af te vragen wat je partner nodig heeft.
‘Sta ook eens stil bij wat je van huis uit hebt meegekregen over relaties’
Door samen te verkennen wat jullie behoeften zijn – om te delen, te luisteren, of juist even stil te zijn – ontstaat er ruimte voor wederzijds begrip. Je mag je wensen uitspreken, maar het is ook oké als niet alles vervuld wordt door de ander. Zorg dan goed voor jezelf, bijvoorbeeld door met een vriendin te bellen als jij je ei kwijt wil.
Sta ook eens stil bij wat je van huis uit hebt meegekregen over relaties. Wat wil je meenemen, en wat juist niet? Zulke gesprekken brengen vaak meer inzicht en nabijheid. Ieder mens is anders, en juist in die verschillen kunnen jullie leren om samen bruggen te bouwen naar verbinding. Op een manier die voor jullie beiden klopt.’
Doe de test: Durf je je te binden in relaties?