De vraag
Er wordt niet naar me geluisterd
Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis en op onze afdeling gebeuren vaak dingen waar ik het niet mee eens ben. Maar mijn mening lijkt niet op prijs gesteld te worden. De teamleider negeert gewoon mijn inbreng. In mijn vorige baan had ik meer invloed. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn mening serieus genomen wordt? Of kan ik beter ontslag nemen?

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Vervelend dat je het gevoel hebt dat jouw inbreng niet op prijs gesteld wordt. Onderzoek toont aan dat medewerkers die gewaardeerd worden meer plezier en ­voldoening ervaren, maar ook gemotiveerder en productiever zijn. Heel belangrijk dus dat jij jouw ervaring en kennis kunt inzetten.
Mijn advies is om met des­betreffende manager in gesprek te gaan. Vertel haar open en eerlijk wat je lastig vindt. Geef aan dat je graag meedenkt over de kwesties op de afdeling en dat je het fijn vindt als jouw inbreng ertoe doet. Probeer vanuit jezelf te praten en niet in een verwijtende sfeer terecht te komen.
Als dit gesprek niets oplevert, kun je jouw probleem aan de HR-manager voorleggen. Wellicht is het mogelijk met z’n drieën in gesprek te gaan. Denk ook eens na over deze vraag: ben ik zelf misschien toe aan een leidinggevende functie waarin ik meer invloed heb?
Ontslag nemen zou ik als een laatste optie zien. Als er geen verandering komt na de stappen die je genomen hebt, kun je eerst nog intern kijken naar mogelijkheden, alvorens je ergens anders gaat solliciteren.