De vraag
Ik wil mijn vader niet meer zien
Mijn vader sloeg mij en mijn zussen vroeger veel en ik (50) ben nog altijd bang voor zijn boze buien. Mijn moeder is al lang geleden overleden. Ik heb er recent voor gekozen om mijn vader voorlopig niet meer te zien.
Maar bijna iedereen in de familie zegt: ‘Het is toch je vader, je moet met hem praten’ en ‘Zo is hij nu eenmaal, accepteer het.’ Hebben ze gelijk?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Als je je vader niet meer wilt zien…
Wat het eerste betreft, heeft je familie gelijk: je kunt beter het contact niet verbreken. Wat het tweede betreft niet: je hoeft zijn manier van doen niet te accepteren.
Een kind kan zich niet verweren tegen boosheid en geweld van een volwassene. De letterlijke machteloosheid die het voelt als het geweld moet ondergaan, of aanzien, gaat gepaard met angst en kan traumatisch zijn.
Zo kun je het contact met je vader verbeteren
Als volwassene ben je niet meer machteloos. Dat betekent dat je, in tegenstelling tot vroeger, keuzen kunt gaan maken over hoe jullie met elkaar omgaan. Dat kun je zo aanpakken:
1. Neem voor jezelf het besluit dat jij een stem hebt met betrekking tot de invulling van jullie relatie.
2. Vertel je vader wat zijn boosheid en onvermogen om met zijn emoties om te gaan voor jou hebben betekend. En wat ze nog steeds voor je betekenen.
3. Zeg dat het jullie relatie zal verbeteren als hij gewoon tegen je praat als hij ergens geïrriteerd of boos over is.
4. Bied je hulp aan. Denk met hem mee. Vraag wat hem kan helpen en geef aan wat jij hieraan kunt bijdragen.
5. Jouw keuze en het bespreekbaar maken van zijn gedrag naar jou toe gaan je redding zijn. Niet het verbreken van het contact.