Ga naar inhoud

De vraag
Echt afkomen van een negatief zelfbeeld – door het om te buigen in een positief zelfbeeld. Kan dat? En zo ja, hoe doe je dat? Ik ken de tips om een negatief zelfbeeld te verbeteren, maar die zijn gemakkelijker gezegd dan gedaan. In mijn eentje op die manier mijn zelfbeeld verbeteren lukt me niet.
Ik blijf ertegenaan lopen dat ik mezelf moet bewijzen dat ik goed genoeg ben. Ik denk dat anderen eigenlijk beter zijn dan ik – ook al kan ik rationeel gezien heus beargumenteren dat dat niet altijd het geval is. Ook ben ik bang om het fout te doen in mijn werk en in het contact met anderen. Ik kijk altijd naar het resultaat en nooit naar het proces – en het resultaat had uiteraard altijd beter gekund. Ik durf mensen niet dichtbij te laten komen en laat mezelf niet snel zien. Vreemd genoeg vind ik mezelf wel een goede moeder en ik weet gelukkig ook dat mijn man van mij houdt.
Maar wat kan ik doen aan dat knagende gevoel van ‘niet-goed-genoeg-zijn’? Hoe kan ik mijn zelfbeeld verbeteren?

Het advies
Ik denk dat het niet altijd mogelijk is om van een negatief zelfbeeld af te komen. Een stuk angst en onzekerheid is deels genetisch bepaald – zeker voor zo’n 30%. Het is naar mijn mening niet realistisch om van jezelf te vragen of eisen dat je daar (helemaal) van afkomt. Dat je je negatieve zelfbeeld volledig kan verbeteren.
Realistisch doel: niet veranderen – wel accepteren
Ik denk dat het realistischer is om in eerste instantie niet te streven naar het veranderen van een laag zelfbeeld. Maar naar het accepteren ervan, ook al is het wellicht negatief. ‘Moet’ van jezelf niet anders zijn dan je bent. Je bent goed zoals je bent, inclusief negatief zelfbeeld. Het idee dat je oké bent, geeft vaak al ruimte en rust. Je hoeft niet langer te vechten tegen de realiteit of voortdurend te zoeken naar een oplossing voor je gevoelens van minderwaardigheid en de symptomen daarvan. Je mag onzeker lopen wezen, en negatief over jezelf denken. Waarom zou dat niet mogen?
Mindful omgaan met onzekerheid
Jouw uitdaging is denk ik om een ‘mindful’ houding aan te nemen. Observeer je onzekerheid en wees je er bewust van. Maar veroordeel het niet, en handel ook niet meteen naar je gevoel. Kun je vanaf een afstandje naar je gevoel kijken, dan heb je een keus. Je hoeft niet mee te gaan in je onzekerheid door bijvoorbeeld te gaan piekeren of als een kip zonder kop rond te rennen.
Je kunt ook iets anders doen, bijvoorbeeld eerst eens een kopje thee gaan drinken en bedenken wat je het beste kunt doen. Je leert dan boven je onzekerheid en negativiteit staan, je leert een slecht zelfbeeld te managen. Ik denk dan ook dat mindfulness de beste benadering voor jou is – in de vorm van een (online) cursus of therapie. Lees er eens over, en zoek via Google. Er is meer dan genoeg informatie over te vinden, in boeken en op internet. Succes ermee!
Meer lezen over dit thema?
^