De vraag

Ik durf een ander niet te confronteren met zijn gedrag

Beste Fred,

Ik coach een medewerker. Hij is verplicht dit traject met mij af te leggen: opgelegd door de leiding. Hij legt tijdens de gesprekken die ik met hem heb gevoerd de oorzaak van zijn problemen steeds buiten zichzelf. Ik moet hem daarmee confronteren maar zie er erg tegenop. Ik vind het altijd moeilijk om een boodschap waarvan ik weet dat die tegen de overtuiging van de ander ingaat, rustig en duidelijk te brengen.

Ik ben bang dat de broze relatie van vertrouwen kapot gaat. Maar vooral knaagt het dat ik het misschien niet goed doe als hij bijvoorbeeld boos wordt. Hij is verbaal krachtig, direct en associatief. Neemt mij als het ware mee in zijn verhaal. Ik wil hem overigens niet meteen confronteren met zijn gedrag; zit nog in de intakefase van het traject.

groeten,
een coach

Het advies

Expert

Fred Sterk

Zelfbeeld

Beste coach,

Bij coachen gaat het om de hulpvraag (wensen) van je collega. Daarin denk je mee en stel je vragen die hem helpen op antwoorden te komen die hem verder helpen. Als je dit zuiver toepast komt hij zelf op zijn veranderdoelen.

Je moet oppassen je niet te vereenzelvigen met de doelstellingen die je leidinggevenden voor ogen hebben. Zij kijken vanuit een andere verantwoordelijkheid naar je collega en dat is prima. Maar als coach heb je de verantwoordelijkheid naast je collega te staan, ook als de uitkomst van de coaching je leidinggevende niet zint.

Veel succes.
Fred Sterk

Meer weten over dit thema? Bekijk Coaching
Een ‘wildgroei’ aan coaches? Met Coachfinder vind je een betrouwbare coach

Een ‘wildgroei’ aan coaches? Met Coachfinder vind je een betrouwbare coach

Psychologen en bedrijfsartsen maken zich zorgen over de 'wildgroei' aan coaches, blijkt uit onderzoe...

Lees verder
Deel dit artikel:
27 november 2008 | Laatst gewijzigd op 13 april 2020

Lees ook deze artikelen

Hoofdredacteur Sterre van Leer: ‘Niks makkelijker dan andermans problemen oplossen’
Column

Hoofdredacteur Sterre van Leer: ‘Niks makkelijker dan andermans problemen oplossen’

Vanaf de zijlijn roepen wat jij zou moeten doen kan iedereen. Maar uiteindelijk heb je meer aan iemand die de juiste vragen stelt,...
Coaching en je zorgverzekering: hoe zit het?
Branded content

Coaching en je zorgverzekering: hoe zit het?

Je zou wel wat meer zelfvertrouwen willen hebben. Of advies over omgaan met veel prikkels. Of iemand die met je meedenkt over je r...
‘Ik kreeg 2 sterren omdat mijn stem te schel was’: over de psychische impact van onze reviewcultuur
Artikel

‘Ik kreeg 2 sterren omdat mijn stem te schel was’: over de psychische impact van onze re...

Natuurlijk zijn reviews behulpzaam, maar al dat beoordelen heeft wel veel impact. Vijf psychische gevolgen van onze ‘meetcultuur...
‘Ik kreeg 2 sterren omdat mijn stem te schel was’: over de psychische impact van onze reviewcultuur
Artikel

‘Ik kreeg 2 sterren omdat mijn stem te schel was’: over de psychische impact van onze re...

Natuurlijk zijn reviews behulpzaam, maar al dat beoordelen heeft wel veel impact. Vijf psychische gevolgen van onze ‘meetcultuur...
Feedback op het werk
Artikel

Feedback op het werk

Hoe verander ik mijn dominante baas?
Advies

Hoe verander ik mijn dominante baas?

Beste Rinze, Mijn baas is erg dominant. Hoe kan ik daarmee omgaan of veranderen? Vriendelijke groet, Jolie
Feedback op het werk
Artikel

Feedback op het werk

Het is heerlijk om af en toe een complimentje te krijgen en het is prettig om te horen hoe je je werk beter kunt doen, want daar l...
Feedback is een cadeautje
Verhaal

Feedback is een cadeautje

We vinden weinig zo moeilijk als anderen wijzen op fouten of aanspreken op storend gedrag. Terwijl feedback – mits op de juiste ...
Leidinggeven voor beginners
Artikel

Leidinggeven voor beginners

Iedereen is wel eens manager – of je nu een stagiair aanneemt of een complete verbouwing begeleidt. Leidinggeven in alledaagse s...
Zo geef je een goed compliment
Artikel

Zo geef je een goed compliment

Complimenten geven: we doen het veel te weinig. Gelukkig is het een gewoonte die goed te leren is, en waar je zelf ook blijer van ...
6848