Ga naar inhoud

De vraag
Mijn dochter van 29 met borderline heeft via de app het contact met mij verbroken. Er zijn veel verwijten, allemaal op mij gericht, en ik word verzocht haar nooit te benaderen, anders schakelt ze de politie in. Ik voel mij naast intens verdrietig ook radeloos.

Het advies
Systeemtherapeut Roxane Warring: ‘Wat zal het diep raken, als je kind zo het contact verbreekt. Is er een escalatie geweest of heeft je dochter nieuwe inzichten opgedaan? Is ze aan het oefenen met grenzen stellen?
Ongeacht de context kan ik je alleen maar adviseren om het te verdragen, hoe moeilijk ook. Lukt het je om haar grens te respecteren en toch beschikbaar te blijven? Zelfs als je je afgewezen voelt? Dit vraagt om stevige zelfregulatie – je eigen emoties hanteren. Het voelt dan misschien alsof je ‘niets’ doet, maar mogelijk leg je hier wel een nieuwe basis voor jullie relatie.
‘Ongeacht de context kan ik je alleen maar adviseren om het te verdragen, hoe moeilijk ook’
Probeer met enige afstand te kijken naar haar verwijten. Waar heeft ze een punt? Wat heeft ze mogelijk gemist? Herken je (onbewuste) herhalingen van gedrag dat ook speelde tussen jou en jóúw moeder? Als je dit voor jezelf onderzoekt, kun je haar later misschien erkenning geven, als ze toch weer op de lijn komt.
Zoek steun voor jezelf; je hoeft dit niet alleen te dragen. Tot slot twee leestips: Het blijft toch je familie en Als banden knellen.’
Psychiater bij Neurowave en de Hoofdlijn Martijn Guiot‘Hoe zwaar dit ook is, wees mild voor jezelf en laat de schuldvraag rusten, dat brengt je nu geen stap verder. Bij borderlineproblematiek ontstaat vaak een sterk zwart-witbeeld in relaties: iemand is helemaal goed of helemaal fout.
Onder stress of overbelasting kan iemand met borderline juist de mensen die het dichtstbij staan hard wegduwen. Soms is dat een manier om te testen of de ander veilig is, grenzen respecteert en emotioneel stabiel blijft wanneer zij zich overspoeld voelen.
Waarschijnlijk verbreekt je dochter heel reactief het contact vanuit haar kwetsbaarheid en niet vanuit een evenwichtig oordeel over jou als moeder. Reageer daarom vanuit je hart en houd het eenvoudig. Laat weten dat je haar grenzen respecteert, maar dat je deur openstaat en je wilt luisteren wanneer zij daar behoefte aan heeft. Je kunt desondanks een of twee keer per jaar een kaartje sturen, bijvoorbeeld op haar verjaardag of met kerst, met een warme, lieve boodschap.
Komt er weer contact, luister dan vooral. Verdedig jezelf niet, maar vraag naar haar beleving en leef je in haar in: ‘Wat akelig dat je dat zo hebt ervaren; het was niet mijn intentie.’’
Lees ook: Zo verbeter je het contact met iemand met borderline
Borderline beter leren begrijpen? In onze online training Eerste hulp bij borderline helpt psychiater Erwin van Meekeren je met deskundig advies.
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."