Ga naar inhoud

De vraag
Ik ben aan het daten met een man die ik erg leuk vind, en het gevoel is wederzijds. Alleen slaapt hij vaak slecht en is hij dan somber. Op zulke momenten zegt hij regelmatig onze afspraken af. Dan raak ik teleurgesteld. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? En hoe zorg ik dat onze band goed blijft, ondanks deze situatie?

Het advies
Psycholoog en relatiecoach Kyra Wijnekus:  ‘Jullie vinden elkaar echt leuk, dat is alvast een fijne start. Slaapgebrek maakt somber, prikkelbaar en minder sociaal. Het is dus goed voorstelbaar dat hij alleen wil afspreken als hij zich energiek voelt en daarom afspraken afzegt wanneer dat niet zo is.
Tegelijkertijd heeft dat impact op jou. In het begin van een relatie ben je – vaak zonder het te beseffen – één ding aan het aftasten: kan ik op je rekenen? Vanuit de hechtingstheorie weten we hoe belangrijk stabiliteit en betrouwbaarheid zijn voor het opbouwen van vertrouwen. Onvoorspelbaarheid is funest voor die eerste laag veiligheid. Dat jij teleurgesteld bent na herhaaldelijke afzeggingen is dus geen overgevoeligheid, maar een gezonde reactie.
Juist omdat jullie band nog pril is, wil je het misschien luchtig houden. Toch is dit het moment om helder te zijn. Benoem dat je begrip hebt voor zijn vermoeidheid, maar ook dat het je raakt wanneer plannen op het laatste moment afgezegd worden. Zeg wat je nodig hebt.
Dan mag je even afwachten wat hij doet. Neemt hij verantwoordelijkheid? Maakt hij ruimte voor jullie? Komt hij met oplossingen?
In elke relatie zullen er conflicten en fricties zijn. Wat volgens de relatiewetenschap wél het verschil maakt, is hoe je deze samen herstelt. Dus, als jullie hier uitkomen, dan is dat heel positief en kunnen jullie misschien wel iets moois opbouwen samen.’
Lees ook: ‘We passen állemaal niet bij elkaar’, zegt deze relatietherapeut. Zo accepteer je je partner voor wie hij/zij/die is
Relatie- en gezinstherapeut Kamiel Groendaal: ‘Als je je afgewezen voelt, is dat begrijpelijk én pijnlijk. Het kan lijken alsof zijn moeheid iets zegt over jou of over zijn interesse, terwijl dat niet per se de realiteit is. Misschien wil hij juist een goede indruk maken en voelt moe zijn voor hem kwetsbaar.
Voordat je het gesprek aangaat, kan het helpend zijn om eerst bij jezelf stil te staan: wat raakt dit precies? Welke ‘oude’ pijn wordt getriggerd? Niet gezien worden, niet de moeite waard zijn? Zulke ervaringen kunnen snel gevoelens en gedachten van afwijzing oproepen. Afwijzing is een veelvoorkomend thema in relaties en komt vaak voort uit eerdere pijn.
Als je dat herkent, kun je je kwetsbaarder opstellen. ‘Ik voel me niet gezien als je afzegt’ klinkt heel anders dan ‘ik vind het stom dat je afzegt’. Vanuit die bewustwording vergroot je de kans op een verbindend gesprek, waarin ruimte is voor openheid en begrip over en weer. Dat maakt het veiliger voor jullie allebei om eerlijk te delen wat er echt speelt.’
Lees ook: Zo haal je het beste in je partner naar boven (en je partner in jou)
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."