Mijn vriend is erg introvert, mag ik in sociale situaties meer van hem verwachten?

De vraag
Mijn vriend is best wel introvert en zit vaak in zijn eigen wereld. Als er mensen op bezoek zijn, vind ik het lastig dat hij weinig vragen stelt en niet echt deelneemt aan het gesprek. Ook gaat hij liever niet mee naar verjaardagen of feestjes. Ik heb deels begrip, deels vind ik dat hij wat meer moeite kan doen om mijn vrienden en familie te leren kennen. Is het reëel dat van hem te verwachten of moet ik me erbij neerleggen dat hij nou eenmaal anders ‘gewired’ is dan ik?

Het advies
Relatietherapeut Wills Langedijk: ‘Vaak kiezen we partners die op een of meer manieren van ons verschillen om ze daarna te willen veranderen. Maar je kunt iemand niet naar jouw wensen vormen, of diegene verwijten dat hij je niet alles geeft. In een relatie eindigt je invloed waar de autonomie van de ander begint.
Als iets voor jou belangrijk is, stel dan als norm dat je er samen over kunt praten, tot in de pijnlijkste details. Wat verwachten jullie van deze relatie? Wat is nog jullie comfortzone? Waar het begint te schuren? Waar zit de ruimte waarin jullie verbintenis wél kan werken?
In een relatie moet je allebei een beetje meebewegen. Een levenspartner krijg je niet voor niets. Doet hij niet dezelfde moeite voor jou? Zeg hem bijvoorbeeld: ‘Je hebt tijd voor jezelf nodig, die geef ik je graag. Mijn vrienden en familie zijn belangrijk voor me, en ik wil dat jij hen leert kennen en zij jou. Zou jij mij af en toe willen geven wat ik nodig heb?’ Of het genoeg is, bepaal jij.’
Lees ook: Introvert of extravert? Zo ga je om met die eigenschappen in je relaties