Ga naar inhoud

De vraag
Volgens mij ben ik hooggevoelig. Ik word in mijn werk maar ook privé vaak overweldigd door alle prikkels en indrukken en voel heel veel. Hierdoor kan ik niet goed focussen op mijn werk en trek ik me vaak wat terug in gesprekken met vrienden of mijn partner. Ik heb dan stilte nodig om bij te komen. Helaas stuit ik dan op veel onbegrip. Dus hoe kan ik minder gevoelig worden?

Het advies
EFT-relatietherapeut en life coach voor HSP’s Anke Verhees: ‘Je overweldigd voelen, moeite hebben met focussen en veel tijd nodig hebben om tot rust te komen; dat kunnen inderdaad allemaal gevolgen zijn van hooggevoeligheid (HSP). Maar liefst één op de vijf mensen wordt hooggevoelig geboren. Het is een genetische eigenschap die je niet kunt ‘genezen’ en waar dus ook geen behandeling voor is.
Maar gelukkig hoeft dat ook helemaal niet. Want hooggevoeligheid is ook een bijzondere kracht. De eigenschap zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer ingetuned bent, dingen dieper kan ervaren en je meer bewust bent van je omgeving. Daar kun je zowel in je werk als privé je voordeel mee doen.
Als HSP merk je bijvoorbeeld foutjes en details op die iemand anders niet ziet en doorzie je sociale processen beter. HSP’s kunnen intens genieten van kunst, zijn empathischer en vaak ook creatiever.
Omgaan met hoogsensitiviteit
Tegelijkertijd moet je wel leren omgaan met de lastige situaties, zoals jij die beschrijft. Mijn advies is: oefen met een mindset-verandering. Als je langzaam maar zeker je hooggevoeligheid als een gave kunt gaan zien, kun je leren hoe je beter voor jezelf kunt gaan zorgen.
Als je bijvoorbeeld veel voelt en tijd nodig hebt om dat allemaal te verwerken, creëer dan die tijd voor jezelf. Als je niet houdt van drukke omgevingen, ontmoet je vrienden dan op rustiger plekken. Misschien is dat even wennen voor de mensen in je omgeving, maar de kans is groot dat die toch al iets doorhadden.
Je zult zien dat hoe meer jij je hooggevoeligheid accepteert, hoe makkelijker het wordt om het uit te leggen. Zeg bijvoorbeeld dat je je niet goed kunt concentreren als er veel lawaai is, terwijl je dat wel graag wilt. En vertaal het voor jezelf zo: wat heb jij nodig om op je best te zijn, en kun je uitleggen wat je daarvoor nodig hebt?
Lees ook: Dit zijn de vier basispatronen van hoe we reageren op prikkels: ‘Voor iedereen is er een ideale hoeveelheid’
HSP is een kracht
Je zult merken dat je langzaamaan rustiger wordt vanbinnen als je jezelf gunt wat je nodig hebt. Hierdoor zul je minder overweldigd raken en ook de positieve kanten van HSP gaan ervaren. Het is niet altijd makkelijk, en zeker een proces.
Maar het is ook prachtig om HSP te zijn, geloof me. Ik ben zelf ook HSP en zou het voor geen goud willen missen.’
Verlang je als HSP naar meer rust, balans en veerkracht? Schrijf je dan gratis in voor de speciale nieuwsbriefserie van Psychologie Magazine, in samenwerking met hoogleraar en HSP-expert Corina Greven. Vijf weken lang ontvang je wekelijks inspirerende inzichten, praktische tips en herkenbare verhalen die je helpen om beter om te gaan met prikkels, stress en de uitdagingen die het leven op je afvuurt.
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."