Ga naar inhoud

De vraag
Ik loop in mijn relatie en op mijn werk vaak tegen iets aan, maar durf het dan niet te bespreken. Steeds als ik me heb voorgenomen dat ik met iemand wil gaan praten, verzin ik op het moment zelf wel een reden om dat toch maar niet te doen. Ondertussen ben ik er in gedachten voortdurend mee bezig en voel ik me niet fijn. Hoe begin ik zo’n lastig gesprek eerder en maak ik een beladen onderwerp bespreekbaar?

Het advies
Toegepast psycholoog Léon Vastenburg: ‘Het is allereerst belangrijk om te onderzoeken waarom je het onderwerp uit de weg gaat. Waar ben je bang voor? Wat zijn de obstakels?
Veelal zijn dit overtuigingen, gedachten. Zaken die in je hoofd spelen, gebaseerd op je ervaringen uit het verleden, maar vermengd met je angsten en onzekerheden. Die maken er vaak een angstig en schrikbarend verhaal van. Het gesprek speelt zich vooraf waarschijnlijk al meerdere malen in je hoofd af.
Maar zijn je overtuigingen waar? Kun je zeker weten dat wat je over de ander denkt en hoe jij dat gesprek invult ook werkelijk is zoals het zal gaan? Ook als je ervan overtuigd bent dat je verwachtingen zullen uitkomen, is het goed om er eerlijk naar te kijken. Je weet het pas zeker wanneer je het gesprek bent aangegaan.
Hoe voer je het gesprek?
Ga het gesprek altijd aan. Om de situatie op te lossen, maar ook om je overtuigingen met de werkelijkheid te toetsen.
Twee belangrijke tips daarbij:
1. Laat de weerstand en angst je niet weerhouden. Ga erdoorheen. Voel de spanning in je buik, je keel of waar in je lichaam er maar een reactie ontstaat. Ervaar de spanning en kijk of je die (deels) kunt toelaten. Dit hoort erbij.
2. Houd het bij jezelf. Zorg dat je geen oordelen velt over de ander. Begin je zinnen met: ‘Ik ervaar…’ of ‘Het voel al langere tijd voor mij als…’. Wanneer jij je kwetsbaar en open opstelt, nodigt dit de ander uit om dat ook te doen.
Minder beladen door het te bespreken
Als je dit vaker gaat doen, zullen je gedachten steeds minder de overhand nemen en zul je je veel krachtiger en authentieker voelen. Je durft alles te bespreken wat je maar wilt.
Nog meer goed nieuws: als je de dingen eerder durft te bespreken, worden ze minder beladen. De emotie heeft onderhuids geen ruimte gehad om op te bouwen. Veel minder spanning dus.’
Lees ook: Esther Perel: ‘We moeten eerlijke gesprekken leren voeren’
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."