Ga naar inhoud

De vraag
Ik (man, 48) was altijd een harde werker en ook een fanatiek hardloper. Maar sinds een paar maanden heb ik er steeds minder zin in. Het werk staat me tegen, het sporten houd ik minder lang vol en ik kom nauwelijks toe aan mezelf. Soms baal ik gewoon heel erg van alles. Een vriend van me denkt dat ik in de bekende midlifecrisis zit. Klopt dat? En wat zijn de signalen dan van een midlife crisis?

Het advies
Loopbaancoach Simon Compagnie: ‘Vanaf ongeveer 45 jaar komen wij mannen in de midlifefase. We gaan dan terugkijken op wat het leven tot nu toe heeft gebracht en wat onze rol daarin is geweest. En dan komt meestal ook de gedachte naar boven: ‘Is dit het nu?’
De eerste helft van het leven staat in het teken van het vergaren van kennis, het opdoen van nieuwe ervaringen (in ons werk, in ons gezin, in onze relaties) en in het ontdekken van onszelf. De tweede helft wordt meer gekenmerkt door geven en uitdelen. Er ontstaat dan vaak de behoefte om een andere rol aan te nemen.’
Lees ook: Waarom we in de tweede helft van ons leven gelukkiger worden
Gevolgen van een midlifecrisis
‘Het vinden van die nieuwe rol gaat niet altijd zo soepel, want de midlifefase brengt ook een andere werkelijkheid met zich mee. We worden ouder, onze fysieke krachten nemen af. Er kan verveling ontstaan in de relatie, op het werk, in onze sociale contacten. Ontkenning en zelfs depressieve gedachten kunnen daarbij ineens de kop opsteken.
We willen ons terugtrekken. Of juist een radicale verandering doorvoeren, hebben meer hang naar vrijheid. Of we krijgen ineens aandacht voor ons uiterlijk, alsof we willen ontkennen dat we ouder worden. De ene man beweegt hier soepel doorheen, de andere raakt in een innerlijk conflict: de midlifecrisis.’
Een brug slaan
‘Een goede manier om te bepalen hoe je in de tweede helft in het leven wilt staan, is: tijd nemen om je levensverhaal te overdenken en jezelf beter te leren kennen. Vraag je bijvoorbeeld af: wat heeft mij gevormd? Welke mensen hebben invloed op me gehad? Welke gebeurtenissen zijn écht een keerpunt geweest in mijn leven? Met welke schaduwkanten heb ik nog af te rekenen? Zijn er teleurstellingen of ervaringen die mijn huidige functioneren belemmeren?
Probeer daar eens een rode draad in te ontdekken. Wat zegt dat over wie je nu bent? En over de levensweg die voor je ligt? Van daaruit kun je de valkuilen van de midlifecrisis overbruggen en ook de tweede helft van je leven met plezier en vrijheid tegemoet gaan.’
Misschien helpen deze vragen je verder: 50 essentiële levensvragen die iedereen zichzelf zou moeten stellen
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."