Ga naar inhoud

De vraag
Ik vind het lastig om keuzes te maken. Ik blijf maar twijfelen over alles, dat deed ik vroeger al. Vooral de kleine, dagelijkse keuzes kosten me veel energie. Ik laat me snel beïnvloeden door anderen. Hoe zorg ik ervoor dat ik minder blijf twijfelen en meer energie overhoud voor andere dingen?

Het advies
Keuzecoach Lieneke Arts: ‘Keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Al dat denken, piekeren, wikken en wegen vraagt veel van je denkvermogen. Het lijkt een luxe om zoveel keuzevrijheid te hebben, maar het brengt tegelijkertijd ook grote verantwoordelijkheden met zich mee. Want hoe kom je erachter wat de beste keuze is voor jóu? En hoe ga je om met de consequenties en verwachtingen van je omgeving?
Hoe beter je weet wie je bent, wat je behoeften en waarden zijn, hoe makkelijker het wordt om keuzes te maken die goed bij je passen. Wat doet ertoe in je leven? Wat is echt belangrijk voor jou op dit moment? Richt daar je aandacht op. Je persoonlijke kernwaarden zijn als een kompas. Ze geven je richting en betekenis bij elke beslissing die je neemt.
Wat zijn jouw waarden, en in hoeverre leef je ernaar? Doe de test (ben je een man, doe dan deze versie)
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."