De vraag

Kan een kind ook in twee talen leren lezen?

Mijn man is Duits, ik ben Nederlands en mijn dochter gaat naar een Nederlandse school. Mijn dochter is net begonnen met leren lezen en schrijven. Ik wil graag weten wanneer wij het beste kunnen beginnen met tweetalig schrijf- en leesonderwijs. Ze kan al wel een beetje Duits lezen. Ik vraag mij af of ik nu al moet uitleggen wat bijvoorbeeld een ü betekent in het Duits.

Het advies

 

Het verstaan en spreken van een taal (de zogenaamde mondelinge vaardigheden) zijn van een heel andere orde dan het lezen en schrijven van een taal (de schriftelijke vaardigheden). Dat zal ik toelichten.

De mondelinge vaardigheden worden eigenlijk automatisch door een kind verworven. Dat kan in één of meerdere talen tegelijk gebeuren, zolang het kind maar genoeg taalaanbod ontvangt in al die talen. Kinderen hebben hiervoor een aangeboren taalvermogen, dat heel gevoelig is tot ze een jaar of acht worden. Het kost een kind dan ook geen bewuste cognitieve inspanning om taal te leren spreken en verstaan, en ook als het kind meer dan één taal in zijn of haar leefomgeving hoort, raakt het daar niet van in de war. Omdat uw dochter tweetalig wordt opgevoed, heeft u dit waarschijnlijk ook zelf al ervaren.

Geschreven taal wordt door taalkundigen beschouwd als een ‘onvolledige weergave’ van gesproken taal. Je kunt immers wel letterlijk opschrijven wat iemand zei, maar voor een lezer gaat veel informatie verloren, die voor een luisteraar wel direct duidelijk is. Een luisteraar kan bijvoorbeeld direct horen dat de spreker een vrouw is, dat ze een Limburgs accent heeft, dat ze zich erg boos maakt terwijl ze praat, en dat ze de laatste woorden van haar zin het belangrijkst vindt, omdat ze die sterk benadrukt. Al die extra informatie gaat verloren als je gesproken woorden ‘reduceert’ tot geschreven woorden.

Je zou kunnen zeggen dat geschreven taal wat verder van onze natuur afstaat dan gesproken taal, en kinderen beschikken voor het leren van schriftelijke taalvaardigheden dan ook niet over zo’n mooi aangeboren vermogen. Anders gezegd: mondelinge vaardigheden kun je verwerven, maar schriftelijke taalvaardigheden moet je leren, en dat laatste kost wèl cognitieve inspanning. Zo rond hun zesde jaar zijn kinderen gemiddeld cognitief rijp om aan dit leerproces te beginnen. Maar als een kind gevraagd wordt om twee talen tegelijk te leren lezen en schrijven, dan vormt dat wèl een extra cognitieve belasting. En bovendien: het kind zou wel degelijk in de war kunnen raken, zeker bij twee talen die veel op elkaar lijken, zoals bij het Nederlands en Duits het geval is.

Het is gewoon wat veel van het goede om tegelijkertijd te moeten leren dat je dezelfde klank kunt schrijven als ‘oe’ (in het Nederlands) en als ‘u’ (in het Duits), en een andere klank als ‘uu’, maar ook als ‘ü’. Het Nederlands is op zich al ingewikkeld genoeg, met die lange ij en korte ei, en met de ‘Adje au’ en ‘Otje ou’.

Daarom luidt mijn advies: laat uw dochter eerst op school in het Nederlands leren lezen en schrijven, en begin pas met het Duits als de herkenning van de verschillende klanken bij haar goed geautomatiseerd verloopt. Bij vlotte, probleemloze lezers kun je verwachten dat dit ongeveer aan het einde van groep 3 het geval is: zij kunnen na een jaar onderwijs snel de verschillende leestekens verklanken, en halen ze weinig meer door elkaar. Mocht uw dochter tot de wat minder vlotte lezers blijken te behoren –ook helemaal geen schande-, wacht u dan gerust nog een jaartje langer met het Duits, tot het einde van groep 4.
Veel succes gewenst!

 

Tweetalig opvoeden biedt veel voordelen, maar hoe dóe je het? 

Neem een kijkje op de volgende sites:

Meer weten over dit thema? Bekijk Opvoeden
Deel dit artikel:
25 mei 2007 | Laatst gewijzigd op 20 februari 2020

Lees ook deze artikelen

Taalverwerving stap voor stap
Kort

Taalverwerving stap voor stap

Als kinderen leren praten, doen ze dat in een vaste volgorde van mijl­palen.
Coaching en je zorgverzekering: hoe zit het?
Branded content

Coaching en je zorgverzekering: hoe zit het?

Je zou wel wat meer zelfvertrouwen willen hebben. Of advies over omgaan met veel prikkels. Of iemand die met je meedenkt over je r...
In de overgang of niet? Deze vroege symptomen worden vaak gemist
Artikel

In de overgang of niet? Deze vroege symptomen worden vaak gemist

Hormoonschommelingen beginnen jaren eerder dan veel vrouwen – en artsen – denken en hebben grote impact, zowel fysiek als emot...
In de overgang of niet? Deze vroege symptomen worden vaak gemist
Artikel

In de overgang of niet? Deze vroege symptomen worden vaak gemist

Hormoonschommelingen beginnen jaren eerder dan veel vrouwen – en artsen – denken en hebben grote impact, zowel fysiek als emot...
Dochter (4) is opeens steeds boos
Advies

Dochter (4) is opeens steeds boos

Beste mevrouw van Geldorp, Onze dochter van 4,5 is de laatste tijd bijna dagelijks heel boos. Ze wil dan niet praten over wat haar...
Waarom voorlezen goed is voor jou en je kind
Kort

Waarom voorlezen goed is voor jou en je kind

Na een lange werkdag ben je misschien te moe om voor te lezen. Toch is er wat voor te zeggen om dat sprookjesboek wel gewoon uit d...
Cursus opvoeden – Een steuntje in de rug
Artikel

Cursus opvoeden – Een steuntje in de rug

Kinderen grootbrengen is niet gemakkelijk: één op de vier ouders zit regelmatig met de handen in het haar. Toch volgen maar wein...
Hoe reageert u op kinderverdriet?
Kort

Hoe reageert u op kinderverdriet?

Ken je kleuter
Kort

Ken je kleuter

Je hebt zes typen kleuters. Dat stellen Amerikaanse wetenschappers nadat ze 1040 ouders ondervroegen over het gedrag van hun 3- to...
Goed idee, het leerlingvolgsysteem? ‘Leg kinderen niet onder vergrootglas’
Artikel

Goed idee, het leerlingvolgsysteem? ‘Leg kinderen niet onder vergrootglas’

Kinderen worden tegenwoordig overdreven vaak getoetst, vindt hoogleraar orthopedagogiek en spraakpathologie Sieneke Goorhuis-Brouw...
8354