De vraag

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen,
Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, lui is of soms gewoon geen zin heeft. Maar hij scoort bovengemiddeld goed en hij hoeft er eigenlijk geen moeite voor te doen (en dat doet hij dus inmiddels ook niet meer). Is er een eenvoudige test om te kijken hoe we verder met hem kunnen?
Met groet, Esther

Het advies

Beste Esther,
Iedereen heeft wel eens geen zin. Als uw zoon echter, zonder zich daarvoor in te spannen, voldoende, of zelf meer dan voldoende resultaten behaalt, is dat reden voor zorg. Hij krijgt daarmee een verkeerde boodschap mee, namelijk dat dit de manier is waarop je met (schoolse) taken omgaat.

Leerlingen, die zonder inspanning goede resultaten behalen, kunnen hier vaak lange tijd mee doorgaan. Er komt echter een moment, vaak in het voortgezet onderwijs, soms pas daarna, dat het zonder inspanning niet meer lukt, en op dat moment weten ze niet hoe ze een taak moeten aanpakken.

Het is dus van belang dat zijn lesprogramma wordt aangepast aan zijn capaciteiten, zodat hij, net als andere kinderen, leert zich in te spannen voor resultaten, en de juiste vaardigheden te gebruiken: concentreren, durven falen en het nog een keer proberen, hulp vragen, plannen, etc. Op het moment dat hij op deze manier gaat leren zal school meer uitdaging gaan bieden, en kan hij genieten van de ervaring dat hij ’s middags iets kan, wat hem ’s morgens nog niet lukte; hij heeft iets geleerd.

U kunt aan de leerkracht of intern begeleider vragen of uw zoon kan worden doorgetoetst; dat betekent dat men, bijvoorbeeld met behulp van het CITO volgsysteem, hem zover doortoetst tot hij C-scores haalt; dan is duidelijk wat het niveau is waarop hij weer kan leren, en niet alleen reproduceert wat hij al wist. Dit niveau is het instap niveau.

Het is mogelijk dat hij op sommige of alle vakken al op het niveau zit van een hogere groep. Vervolgens moet gekeken worden hoe zijn programma kan worden aangepast; kan men volstaan met een compact en verrijkt programma (informatie hierover vindt u bij www.infohoogbegaafd.nl), of is daarnaast een versnelling naar een volgende groep gewenst? Eén en ander zal afhangen van meerdere factoren; de samenstelling van de groepen, de schoolse organisatie, de leerkracht.

Ik wil benadrukken dat het van belang is zo snel actie te ondernemen. Hoe langer uw zoon op deze manier zijn school doorloopt, hoe groter de kans op onderpresteren wordt.

 

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
8 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Lees ook deze artikelen

‘Kijk eens hoe hard ik kan rennen’
Kort

‘Kijk eens hoe hard ik kan rennen’

Kinderen Het is moeilijk bescheiden te blijven als je onder de acht bent. Pas rond die leeftijd krijgen kinderen door dat je discr...
Je eigen pad kiezen: zo overwin je (samen) de obstakels
Branded content

Je eigen pad kiezen: zo overwin je (samen) de obstakels

Een nieuwe weg inslaan gaat vaak niet zonder slag of stoot. Ook al heb je helemaal helder wat je wilt, je komt obstakels tegen. Va...
Sunny Bergman over seksueel geweld: ‘Mijn boosheid wil ik omzetten in een krachtig statement’
Artikel

Sunny Bergman over seksueel geweld: ‘Mijn boosheid wil ik omzetten in een krachtig statement’

Ook in haar nieuwe documentaire, over seksueel geweld, heeft filmmaker Sunny Bergman persoonlijke ervaringen verwerkt. ‘Achteraf...
Sunny Bergman over seksueel geweld: ‘Mijn boosheid wil ik omzetten in een krachtig statement’
Artikel

Sunny Bergman over seksueel geweld: ‘Mijn boosheid wil ik omzetten in een krachtig statement’

Ook in haar nieuwe documentaire, over seksueel geweld, heeft filmmaker Sunny Bergman persoonlijke ervaringen verwerkt. ‘Achteraf...
‘Doe mij maar een hond’
Kort

‘Doe mij maar een hond’

Kinderen zijn blijer met een huisdier dan met hun broer of zus.
‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’
Verhaal

‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’

Te dikke tieners vallen vaak buiten de groep, ze worden gepest en zijn onzeker. Op zomerkamp leren ze dat ze wél iets waard zijn.
De 5 levensfasen van je kind
Artikel

De 5 levensfasen van je kind

Elk kind maakt bepaalde ontwikkelingsfasen met bijbehorende uitdagingen door. In elke fase lost het een vraagstuk op met een nieuw...
Nostalgie als motivator op de werkvloer
Kort

Nostalgie als motivator op de werkvloer

Een positieve sfeer op de werkvloer is te bereiken door geregeld een nostalgisch groepsgevoel op te roepen bij de medewerkers.
Hoe haal ik meer voldoening uit mijn werk?
Advies

Hoe haal ik meer voldoening uit mijn werk?

  Beste Ben, Ik ben bang dat mijn probleem nogal complex is. Aan de ene kant heb ik een groot probleem met werken. Ik kan mez...
Deadlines zijn zo slecht nog niet
Kort

Deadlines zijn zo slecht nog niet

Deadlines zijn zo slecht nog niet: als je weet wanneer een lastige taak ophoudt, presteer je beter.
6082