De vraag

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen,
Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, lui is of soms gewoon geen zin heeft. Maar hij scoort bovengemiddeld goed en hij hoeft er eigenlijk geen moeite voor te doen (en dat doet hij dus inmiddels ook niet meer). Is er een eenvoudige test om te kijken hoe we verder met hem kunnen?
Met groet, Esther

Het advies

Beste Esther,
Iedereen heeft wel eens geen zin. Als uw zoon echter, zonder zich daarvoor in te spannen, voldoende, of zelf meer dan voldoende resultaten behaalt, is dat reden voor zorg. Hij krijgt daarmee een verkeerde boodschap mee, namelijk dat dit de manier is waarop je met (schoolse) taken omgaat.

Leerlingen, die zonder inspanning goede resultaten behalen, kunnen hier vaak lange tijd mee doorgaan. Er komt echter een moment, vaak in het voortgezet onderwijs, soms pas daarna, dat het zonder inspanning niet meer lukt, en op dat moment weten ze niet hoe ze een taak moeten aanpakken.

Het is dus van belang dat zijn lesprogramma wordt aangepast aan zijn capaciteiten, zodat hij, net als andere kinderen, leert zich in te spannen voor resultaten, en de juiste vaardigheden te gebruiken: concentreren, durven falen en het nog een keer proberen, hulp vragen, plannen, etc. Op het moment dat hij op deze manier gaat leren zal school meer uitdaging gaan bieden, en kan hij genieten van de ervaring dat hij ’s middags iets kan, wat hem ’s morgens nog niet lukte; hij heeft iets geleerd.

U kunt aan de leerkracht of intern begeleider vragen of uw zoon kan worden doorgetoetst; dat betekent dat men, bijvoorbeeld met behulp van het CITO volgsysteem, hem zover doortoetst tot hij C-scores haalt; dan is duidelijk wat het niveau is waarop hij weer kan leren, en niet alleen reproduceert wat hij al wist. Dit niveau is het instap niveau.

Het is mogelijk dat hij op sommige of alle vakken al op het niveau zit van een hogere groep. Vervolgens moet gekeken worden hoe zijn programma kan worden aangepast; kan men volstaan met een compact en verrijkt programma (informatie hierover vindt u bij www.infohoogbegaafd.nl), of is daarnaast een versnelling naar een volgende groep gewenst? Eén en ander zal afhangen van meerdere factoren; de samenstelling van de groepen, de schoolse organisatie, de leerkracht.

Ik wil benadrukken dat het van belang is zo snel actie te ondernemen. Hoe langer uw zoon op deze manier zijn school doorloopt, hoe groter de kans op onderpresteren wordt.

 

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
8 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Lees ook deze artikelen

Quinten in quarantaine – deel 13: ‘Dit schoolsysteem is niet voor andersdenkende breinen’
Column

Quinten in quarantaine – deel 13: ‘Dit schoolsysteem is niet voor andersdenkende breinen’

Quinten (9) heeft autisme. Ga dan maar eens om met een nieuwe werkelijkheid, waarin alle structuur is weggevallen. Samen met man S...
Waarom we altijd loyaal blijven aan onze ouders
Branded content

Waarom we altijd loyaal blijven aan onze ouders

‘Jongens huilen niet.’ Of: ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ In iedere familie worden dit soort waarden en ove...
Psycholoog organiseert herdenking koloniaal verleden: ‘Ik weet wat de helende kracht is van erkenning’
Artikel

Psycholoog organiseert herdenking koloniaal verleden: ‘Ik weet wat de helende kracht is van er...

Stichting 3 mei, een liefdevol verzoek, organiseert op 3 mei op de Dam in Amsterdam een herdenking van het Nederlandse koloniale v...
Psycholoog organiseert herdenking koloniaal verleden: ‘Ik weet wat de helende kracht is van erkenning’
Artikel

Psycholoog organiseert herdenking koloniaal verleden: ‘Ik weet wat de helende kracht is van er...

Stichting 3 mei, een liefdevol verzoek, organiseert op 3 mei op de Dam in Amsterdam een herdenking van het Nederlandse koloniale v...
‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’
Verhaal

‘Hier maakt het niet uit hoe ik eruitzie in zwempak’

Te dikke tieners vallen vaak buiten de groep, ze worden gepest en zijn onzeker. Op zomerkamp leren ze dat ze wél iets waard zijn.
Trek eens aan m’n staart
Column

Trek eens aan m’n staart

Amerikaanse scholen vinden het niet goed meer dat kinderen elkaar plagen, duwen, stompen, omarmen, of uitlachen. Als het ene kind ...
Hoe hou ik mijn zelfbeeld op peil na ontslag?
Advies

Hoe hou ik mijn zelfbeeld op peil na ontslag?

Beste Bert, Ik ben ontslagen per 1 februari 2009, een plek waar ik eindelijk naar mijn zin werkte. Pijn/besef in juni/juli. Nu ben...
Jeugdpsycholoog Mitch Prinstein: ‘Hoe innemender je bent, hoe verder je komt’
Interview

Jeugdpsycholoog Mitch Prinstein: ‘Hoe innemender je bent, hoe verder je komt’

Met populaire kleuters komt het later ook wel goed. Maar middelbarescholieren met een hoge sociale status doen het juist slechter ...
Waar doe ik het allemaal voor?
Advies

Waar doe ik het allemaal voor?

Beste Ursela, Ik heb nu vier jaar ccl leukemie. Ik werk nog 32 uur in de week maar dit wordt steeds zwaarder. Zeker door de gedach...
3 kritische vragen over IQ
Artikel

3 kritische vragen over IQ

‘Ik heb een IQ van 120.’ Imposant, maar wat zegt het precies over je intelligentie? En wat als de uitslag juist tegenvalt?
6082