Ga naar inhoud

De vraag
Beste Arjan,
Ik heb het idee dat de faalangst begint toe te slaan in het wel of niet aangaan van een relatie. Na een lange relatie van 8 jaar, die nogal naar is uitgegaan, merk ik dat ik het lastig vind om gewoon weer ergens voor te gaan. Ik merk dat ik nu 2 jaar met mijn hoofd en hart bij iemand ben, voor wie ik niet heel goed durf te gaan. Er speelt van alles mee, maar ik ben vooral als de dood dat de relatie niet aan mijn ideaalbeeld voldoet.
Tegelijkertijd kan ik het niet loslaten. Ondertussen ben ik ook wel relaties aangegaan met anderen, die eigenlijk beter bij mij(n omgeving) passen. Maar ik merk dat ik daar ook niet echt voor ga omdat ik bang ben dat ik die ander niet echt kan vergeten (en dat gebeurt dus ook) en dat ik bang ben dat dit toch blijft knagen.
Ik neem me vaak voor om gewoon te kiezen en er dan voor te gaan, maar het lukt me niet. Telkens ontstaat er weer twijfel aan beide kanten van de beslissing.. Aan twee kanten angst dus.
Ik weet niet waar ik moet beginnen om hieruit te komen. Alle hulp is welkom,
Dank alvast,
Sue

Het advies
Beste Sue,
Hier komen faalangst en voornemens weer eens samen. De angst om te falen, staat het uitvoeren van je voornemen in de weg. Je noemt volgens mij zelf al de belangrijkste bron van je angst: je ideaalbeeld.
Wanneer je iets voorneemt is het belangrijk dat je je doelen niet te hoog en niet te laag stelt. Een uitdagend doel stimuleert het meest, maar een te hoog doel (wat de meeste ideaalbeelden wel zijn) kan je blokkeren. Je voornemens zullen dan ook niet slagen.
Maar je beschrijft dat je ook niet goed weet wat je je wilt voornemen. Je weet niet welke keuze je moet maken. Wanneer je dit niet goed weet kan het ook zeer nuttig zijn om de positieve en negatieve overwegingen van de verschillende mogelijkheden die je overweegt op een rij te zetten en te bespreken met anderen die jou goed kennen.
En als je toch een hoog doel, zoals bijvoorbeeld een ideale relatie, wilt blijven nastreven kun je dit doel beter omzetten in een leerdoel. Je kijkt dan wat je wilt leren om bijvoorbeeld een ideale partner te worden. En ja, daar horen ook minder ideale momenten, oftewel leermomenten bij!
Vriendelijke groet,
Arjan van Dam
Meer lezen over dit thema?