De vraag

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen,
Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, lui is of soms gewoon geen zin heeft. Maar hij scoort bovengemiddeld goed en hij hoeft er eigenlijk geen moeite voor te doen (en dat doet hij dus inmiddels ook niet meer). Is er een eenvoudige test om te kijken hoe we verder met hem kunnen?
Met groet, Esther

Het advies

Beste Esther,
Iedereen heeft wel eens geen zin. Als uw zoon echter, zonder zich daarvoor in te spannen, voldoende, of zelf meer dan voldoende resultaten behaalt, is dat reden voor zorg. Hij krijgt daarmee een verkeerde boodschap mee, namelijk dat dit de manier is waarop je met (schoolse) taken omgaat.

Leerlingen, die zonder inspanning goede resultaten behalen, kunnen hier vaak lange tijd mee doorgaan. Er komt echter een moment, vaak in het voortgezet onderwijs, soms pas daarna, dat het zonder inspanning niet meer lukt, en op dat moment weten ze niet hoe ze een taak moeten aanpakken.

Het is dus van belang dat zijn lesprogramma wordt aangepast aan zijn capaciteiten, zodat hij, net als andere kinderen, leert zich in te spannen voor resultaten, en de juiste vaardigheden te gebruiken: concentreren, durven falen en het nog een keer proberen, hulp vragen, plannen, etc. Op het moment dat hij op deze manier gaat leren zal school meer uitdaging gaan bieden, en kan hij genieten van de ervaring dat hij ’s middags iets kan, wat hem ’s morgens nog niet lukte; hij heeft iets geleerd.

U kunt aan de leerkracht of intern begeleider vragen of uw zoon kan worden doorgetoetst; dat betekent dat men, bijvoorbeeld met behulp van het CITO volgsysteem, hem zover doortoetst tot hij C-scores haalt; dan is duidelijk wat het niveau is waarop hij weer kan leren, en niet alleen reproduceert wat hij al wist. Dit niveau is het instap niveau.

Het is mogelijk dat hij op sommige of alle vakken al op het niveau zit van een hogere groep. Vervolgens moet gekeken worden hoe zijn programma kan worden aangepast; kan men volstaan met een compact en verrijkt programma (informatie hierover vindt u bij www.infohoogbegaafd.nl), of is daarnaast een versnelling naar een volgende groep gewenst? Eén en ander zal afhangen van meerdere factoren; de samenstelling van de groepen, de schoolse organisatie, de leerkracht.

Ik wil benadrukken dat het van belang is zo snel actie te ondernemen. Hoe langer uw zoon op deze manier zijn school doorloopt, hoe groter de kans op onderpresteren wordt.

 

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
8 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Lees ook deze artikelen

vraag 58 Wat wil ik later worden?
Artikel

vraag 58 Wat wil ik later worden?

Dewi Hollander (17) zoekt uit welke studie ze moet gaan doen
Waarom wandelen je dichter bij elkaar brengt
Branded content

Waarom wandelen je dichter bij elkaar brengt

Wandelen helpt tegen depressieve gevoelens. En samen wandelen is als ‘sociale lijm’: je voelt meer aansluiting en verbondenhei...
Probeer je partner niet te veranderen en 7 andere liefdesadviezen onderzoeker Tila Pronk
Artikel

Probeer je partner niet te veranderen en 7 andere liefdesadviezen onderzoeker Tila Pronk

Ach, de liefde: niets kan ons zo gelukkig maken en zo in de ellende storten. Relatieonderzoeker Tila Pronk over wat we 'fout' doen...
Probeer je partner niet te veranderen en 7 andere liefdesadviezen onderzoeker Tila Pronk
Artikel

Probeer je partner niet te veranderen en 7 andere liefdesadviezen onderzoeker Tila Pronk

Ach, de liefde: niets kan ons zo gelukkig maken en zo in de ellende storten. Relatieonderzoeker Tila Pronk over wat we 'fout' doen...
Jeugdpsycholoog Mitch Prinstein: ‘Hoe innemender je bent, hoe verder je komt’
Interview

Jeugdpsycholoog Mitch Prinstein: ‘Hoe innemender je bent, hoe verder je komt’

Met populaire kleuters komt het later ook wel goed. Maar middelbarescholieren met een hoge sociale status doen het juist slechter ...
Nieuw gedrag aanleren? Maak er een spelletje van
Artikel

Nieuw gedrag aanleren? Maak er een spelletje van

Minder drinken, meer bewegen of een andere gewoonte doorbreken? Maak er een spel van, adviseren experts. ‘Spelen vergroot onze i...
Klaar voor het nieuwe studiejaar
Kort

Klaar voor het nieuwe studiejaar

Komend jaar veel examens? Hier alvast twee tips waarmee u het leervermogen van uw brein oppookt: Draai tijdens het studeren zacht ...
Het Cito-dilemma
Artikel

Het Cito-dilemma

Oefenen of niet oefenen? Dat is op veel basisscholen deze maand dé vraag. Want februari is Citotoetsmaand. En extra oefenen lever...
Hiërarchie in de klas
Artikel

Hiërarchie in de klas

Zowel volwassenen als kinderen hebben de neiging om de eigen groep te prefereren boven 'buitenstaanders'.
Neuropsycholoog: ‘Stem de lesstof af op de rijpheid van de hersenen’
Artikel

Neuropsycholoog: ‘Stem de lesstof af op de rijpheid van de hersenen’

Scholen moeten meer rekening houden met de ontwikkeling van de hersenen en met individuele verschillen in het brein, zegt neuropsy...
6082