Gaan voor groen

leestijd 1 minuut
Kort
Update: 26 december 2022.
(Publicatie: 08 december 2022)
Hoe haal je mensen over een duurzame keuze te maken? Om daarachter te komen, lieten Britse onderzoekers drie groepen deelnemers kiezen tussen een vega-burrito of een variant met kip, of rundvlees.
In de controlegroep koos een derde van de deelnemers voor rundvlees. Bij de tweede groep werd een social nudge (een klein duwtje dat mensen in een bepaalde richting laat bewegen) toegevoegd: de vega-burrito kreeg een gouden ster met ‘meest populair’.
Bij de derde groep kregen alle burrito’s een eco-label met een duurzaamheidscijfer: een rode 5 voor de rundvlees-burrito (niet-duurzaam), een gele 3 voor kip (neutraal) en een groene 1 voor de vega variant (duurzaam).
De social nudge werkte een beetje: het percentage deelnemers dat koos voor rundvlees daalde van 33 naar 29 procent. Het ecolabel was echter veel effectiever: daarbij koos nog maar 16 procent voor rundvlees.
Promoting sustainable diets using eco-labelling and social nudges. A randomized online experiment, Behavioural Public Policy, september 2022
Meer lezen over dit thema?