Ga naar inhoud

Voeding voor je brein: 5 superfoods die je slimmer, vrolijker en alerter maken

voeding voor breina
Beeld: Stocksy
leestijd 4 minuten
Artikel 11 augustus 2026

Niet alleen voor een gezond lichaam, maar ook voor de werking van je hersenen maakt het uit wat je eet. Vijf producten die vaker op het menu mogen.

1. Opgewekt met kefir

Vier porties kefir per week zijn volgens Brits onderzoek al voldoende om je stemming en energieniveau op te poken. Hoe deze gefermenteerde melkdrank dat doet? Daar komen volgens onderzoeker Tim Spector verschillende mechanismen aan te pas.

Bijvoorbeeld dat de microben uit kefir eraan bijdragen dat in de darmen stemmingsverhogende serotonine wordt aangemaakt en dat ze een gunstige invloed hebben op de nervus vagus, de zenuw die van je buik naar je brein loopt en daar het sein ‘alles veilig, relax!’ kan geven.

Een meer recent ontdekt mechanisme houdt verband met het ontstekingsremmende effect dat de gefermenteerde drank heeft. Immuuncellen in de darmwand blijken namelijk rechtstreekse signalen naar de hersenen te kunnen sturen.

Zijn je darmen van slag, dan reageert je brein daarop door over te schakelen op de depressie- of angstmodus. Gezonde darmen vergroten dus de kans op een vrolijker hoofd. Ook yoghurt lijkt overigens goed voor je stemming, maar in kefir zitten veel meer verschillende bacteriestammen.

2. Vrijdag omega3-dag

Voor een scherp brein moeten je hersencellen goed met elkaar kunnen communiceren. En daarvoor hebben ze het omega 3-vetzuur DHA nodig, want dat zorgt voor stevige celmembranen. Vooral vis is rijk aan DHA.

Met één portie vette vis per week – denk aan haring, zalm of sardines – krijg je al voldoende binnen. Houd je niet van vis of eet je geen dieren, dan kun je ook een algenoliesupplement nemen. Vissen halen hun omega 3-vetten namelijk uit deze eencellige zeeplantjes.

Verder is het dan raadzaam om geregeld lijnzaad, chiazaad of walnoten te eten, want die zijn rijk een ander omega 3-vetzuur: ALA. Je lichaam kan dat omzetten in DHA. Maar erg goed is het daar niet in, dus zeevoedsel blijft wel de beste bron.

3. Wakker bakkie

Koffie blijft onovertroffen voor wie alert wilt blijven. De cafeïne erin verhindert dat de slaapopwekkende neurotransmitter adenosine zijn werk kan doen. Zo geeft het een paar uur lang een beter concentratievermogen en een snellere reactietijd.

Ook verhoogt cafeïne het niveau van de stemmingsverbeterende neurotransmitters dopamine en serotonine in het brein. Daar staat helaas wel een ‘straf’ op; fervente koffiedrinkers krijgen aantoonbaar minder diepe slaap. Met als gevolg dat ze ’s ochtends dringend cafeïne nodig hebben om wakker te worden.

Om die reden koos wetenschapsjournalist Michael Pollan er na het schrijven van zijn boek Plant en psyche voor om alleen nog cafeïne te consumeren op momenten dat hij écht scherp wil zijn.

4. Olijfolie als opkontje

We worden vrolijk van olijfolie. Dat is kort door de bocht de boodschap van een hele serie recente onderzoeken. Vooral de minst bewerkte variant, extra vierge, lijkt depressies tegen te gaan. Dat komt doordat daar de meeste polyfenolen en vitamine E in zitten; beide belangrijk voor een gezond brein.

Olijfolie lijkt bovendien je risico op diabetes, kanker en hart-vaatziekten te verlagen. Gul over je salades gieten dus! Koken met extra vierge olie kan ook, maar verhit de olie niet te sterk, dan worden de polyfenolen afgebroken.

5. Lustig aan de chocolade

Cacao heeft al eeuwen de naam dat het lustopwekkend is. Dat zou komen doordat gefermenteerde cacaobonen fenylethylamine of PEA bevatten: een amfetamineachtig goedje dat de hartslag versnelt – opwinding! – en in de hersenen het dopamine- en serotonineniveau verhoogt. Precies wat er ook gebeurt wanneer je verliefd bent.

Het enige probleem is dat onderzoek liet zien dat je PEA-niveau nauwelijks stijgt van chocolade. Maar vlak het placebo-effect niet uit: volgens onderzoek van datingplatform Zoosk krijg je twee keer zo veel reacties op je profiel als je vermeldt dat je van chocolade houdt. Of dit zowel voor mannen als voor vrouwen geldt, onderzocht Zoosk helaas niet.

Dit vind je misschien ook interessant: Natural high: 5 manieren om je bewustzijn te verruimen – zónder drugs

Bronnen, o.a.: T. Spector, Fermenteren. De ongekende kracht van microben, Nieuwezijds, 2026 / M. Bodur e.a., Fermented foods and brain health. Gut-brain axis mechanisms and clinical insights, The Journal of Nutritional Biochemistry, 2026 / S.W. Suh e.a., The influence of n-3 polyunsaturated fatty acids on cognitive function in individuals without dementia (…), BMC Medicine, 2024 / C. Gardiner, The effect of caffeine on subsequent sleep (…), Sleep Medicine Reviews, 2023 / F. Pennisi e.a., Adherence to the Mediterranean diet and depressive symptoms (…), Nutrition, 2026 / A. Salonia e.a., Chocolate and women’s sexual health. An intriguing correlation, Journal of Sexual Medicine, 2006

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."