Ga naar inhoud

De vraag
Ik ben zo ontzettend druk op werk en ook in mijn privéleven hou ik veel ballen hoog. Doordat er zoveel tegelijk speelt, maak ik dingen vaak niet af omdat er altijd wel iets tussendoor komt. Ik blijf in mijn hoofd malen over de dingen die nog moeten gebeuren, maar ik ga niet over tot actie. Het lijkt alsof ik vastzit. Hoe kom ik meer uit mijn hoofd?

Het advies
Loopbaancoach Carol Lo-A-Njoe: ‘Als ik je zo hoor is het jouw valkuil om te veel te denken en te weinig te doen. Hierdoor is het lastig om jezelf aan te zetten tot actie. Je wilt bijvoorbeeld een andere baan, maar je weet niet goed wat je wilt. Er gaan allerlei gedachten door je hoofd, maar je komt er niet uit. Je vraagt jezelf af: waar moet ik beginnen? Wat ga ik doen? Welke stap neem ik? Je blijft maar denken en malen. Hoe kun je dan wél tot actie komen?’
Waarom denk je te veel?
‘In actie komen valt of staat met je eigen denkgewoonten. Je bent als het ware een optelsom van je eigen gedachten. De gewoonte om te piekeren geeft je vaak een machteloos gevoel, wat er weer voor zorgt dat je niet tot actie overgaat. Zo blijft alles zoals het is.
Mensen die succesvol zijn in het in actie komen, vragen zich niet af wat en of, maar hoe het gaat lukken. Mijn eerste tip is dan ook om jezelf de hoe-vraag te stellen, en op te merken wat het met je doet. Hoogstwaarschijnlijk nodigt dit meer uit tot actie.’
Belemmerende vs. helpende gedachten
Belemmerende gedachten kunnen je leven negatief beïnvloeden en maken het heel erg lastig om over te gaan tot actie. Denk aan beren op de weg als:
• dit gaat me nooit lukken,
• ik beschik niet over de juiste kwaliteiten en vaardigheden,
• die baan is veel te hooggegrepen voor mij,
• wie zit er op mij te wachten,
• laat maar zitten, de vorige keer lukte het me ook niet.
Deze gedachten zijn vaak gebaseerd op overtuigingen die je hebt over jezelf, over anderen en over hoe het leven in elkaar steekt. Deze overtuigingen zijn ontstaan door de conclusies die je uit eerdere ervaringen en gebeurtenissen uit het verleden hebt getrokken. Jij ziet dit als de waarheid; jóúw waarheid.
Helpende gedachten geven je een prettig gevoel en ondersteunen je om dingen te doen. Ze dragen bij aan je persoonlijke ontwikkeling. Jouw helpende gedachten kunnen je helpen je doel te bereiken. Het is allereerst de kunst om negatieve en beperkende gedachten niet weg te duwen en je er niet door te laten meeslepen. Herken en erken ze, zonder oordeel. Wees je bewust van je eigen gedachten.’
Ook interessant: Waarom je met humor naar nare gedachten wil leren kijken
Je bent niet je gedachten
‘Het is belangrijk om te beseffen dat jij niet je gedachten bent. Gedachten zijn geen feiten. Je hebt gedachten, maar je bent ze niet. Je hebt tenslotte geen controle over welke gedachten opkomen. Je hebt wél de controle over wat je van die gedachten vindt, en wat je ermee doet. Je hebt de keuze of je meegaat in een gedachte of niet.
Het is daarom belangrijk om te onderzoeken van welke belemmerende gedachten je last hebt. Vervolgens ga je oefenen met het omzetten van deze gedachten in positieve en helpende gedachten. Pas dan vergroot je de kans dat je wél datgene bereikt wat je wilt, en je nieuw gedrag op de langere termijn volhoudt. Voorbeelden van helpende gedachten zijn:
• ik heb talent(en),
• ik ben een uniek persoon,
• er is een baan die bij mij past,
• het gaat me lukken een baan te vinden.’
Hoe kom ik tot helpende gedachten?
‘Het mooie is dat je zelf in staat bent om je belemmerende gedachten om te buigen naar helpende gedachten. Maar hoe doe je dat?
• Maak een top 5 met de meest belemmerende gedachten. Vraag jezelf af of deze gedachten gebaseerd zijn op de werkelijkheid of op je eigen waarheid. Heb je feiten die je gedachten of overtuigingen kunnen bevestigen? Vaak is het antwoord ‘nee’ en kloppen deze gedachten dus niet.
• Vraag jezelf af of deze gedachte je gaat helpen bij het bereiken van je doel. Is het antwoord wederom ‘nee’, dan weet je dat deze gedachte het gedrag dat je wit bereiken in de weg staat. Bedenk wat er zou gebeuren als je deze gedachte los kan laten.
Als het je lukt om belemmerende gedachten om te buigen in helpende gedachten, is het de kunst om deze nieuwe gedachten te herhalen en je belemmerende gedachten los te laten. Buig je oorspronkelijke negatieve overtuiging dus om naar een overtuiging die voor je werkt. Bijvoorbeeld: ‘ik mag geen fouten maken’ naar ‘ik mag fouten maken’.
Als je je positieve overtuigingen maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, verandert je denken ‘vanzelf’. Het is de kracht van herhaling waarmee je gedragsverandering op positieve wijze kunt beïnvloeden. Bewustwording is de eerste stap naar verandering.’
Zo ga je over tot actie
‘Helpende gedachten zetten aan tot ander gedrag. Ze geven je een positief gevoel, en dat werkt weer door in je gedrag. Doordat jij je anders voelt, verandert bijvoorbeeld je lichaamstaal en houding. Als jij je beter voelt, gaan de dingen je vaak makkelijker af en ga je sneller over tot actie.
Bedenk wat de eerste stap is die je nu kunt zetten. Dat hoeft geen grote stap te zijn; integendeel. Mijn advies is om de eerste stappen zo eenvoudig en haalbaar mogelijk te maken. Vraag jezelf af wie of wat (middelen, bronnen, omgeving) je nodig hebt om in actie te komen. En benoem concreet hoe dit nieuwe gedrag eruit mag zien. Ga aan de slag en je zult merken: oefening baart kunst.’
Lees ook: Nieuwe gewoontes aanleren? Doe het stap voor stap
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."