Ga naar inhoud

De vraag
Ik heb altijd een slecht zelfbeeld gehad en mensen in mijn leven toegelaten die niet goed voor me waren. Ik heb veel ongevraagd advies opgevolgd, mijn keuzes gebaseerd op wat zij van mij vonden. Nu kijk ik terug op verloren jaren, slechte vriendschappen en gemiste kansen. Ik voel veel schaamte en spijt doordat ik mezelf en anderen hiermee in de steek liet. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Alper Yilmaz, GZ-psycholoog en senior schematherapeut:
Alper Yilmaz: ‘Wat dapper dat je dit zo onder woorden brengt. Alleen al beseffen dat je vastloopt en dat je je eigen grenzen bent kwijtgeraakt, is een belangrijke stap.
Veel mensen dragen van huis uit een innerlijke stem met zich mee die schuld­opwekkend of streng is. Die stem laat je twijfelen, zegt dat je niet goed genoeg bent, of dat je je moet aanpassen om erbij te horen. Je bent daarin zeker niet de enige.
Maar je hebt ook een andere stem in je: die van je gezonde volwassene. Dat is het deel van jou dat mild is, keuzes maakt die bij jou passen en opkomt voor je grenzen. Juist nu mag je die stem meer ruimte geven.
Je hoeft het verleden niet weg te duwen, maar probeer er met begrip naar te kijken: je deed wat je kon, met wat je toen wist. Stel jezelf de vraag: wat heb ik nú nodig? Wat wil ík? Een mooi en praktisch boek om hierbij te helpen is Patronen doorbreken van Hannie van Genderen. En onthoud: het is nooit te laat om een andere richting te kiezen.’
Lees ook: Kamp jij met FOBO? Deze oefening helpt je om vaker goed-genoegbeslissingen te nemen
Sarah Hofman, therapeut op het gebied van codependentie:
Sarah Hofman: ‘Waarschijnlijk heb je als kind niet goed ­geleerd hoe je op jezelf, je eigen gevoelens en behoeftes kunt afgaan als ­leidraad in het leven. Omdat je jezelf niet kunt vertrouwen ben je gericht op antwoorden buiten jezelf. Dat is pijnlijk.
Vervolgens schaam je je ervoor dat je dat niet kunt. Je bent gaan geloven dat jij niet goed (genoeg) bent. Maar als je iets niet goed hebt geleerd, betekent dat niet dat er iets mis is met jou.
‘Omdat je jezelf niet kunt vertrouwen ben je gericht op antwoorden buiten jezelf’
Het is belangrijk om de realiteit in te zien over wat er met jou in het verleden is gebeurd. Waarschijnlijk heb je als kind niet het gevoel gekregen dat je waardevol bent en dat jouw gevoelens en behoeftes belangrijke aanwijzingen zijn om het leven te leiden dat je wenst.
Dat maakt dat jij nu nog gelooft in de illusie dat er iets mis is met jou. Ik raad je aan om de pijn uit het verleden te verwerken. Dat is misschien verdrietig, maar het helpt je wel de waarheid over jezelf te voelen, te leren hoe je op jezelf kunt vertrouwen en te ervaren hoe fijn het is om jezelf te mogen zijn.’
Lees ook: Je eigen keuzes maken: zo krijg je het gevoel van controle terug
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."