Ga naar inhoud

De vraag
Bij mij op het werk wordt er de afgelopen jaren veel geroddeld achter de rug van collega’s om. Ik vind roddelen vervelend, maar durf er niks van te zeggen. Ook merk ik dat ik soms zelf ook meedoe aan het geroddel, terwijl ik dat eigenlijk niet zou willen. Liever zou ik mijn collega’s er eerlijk op aanspreken en het roddelen stoppen. Hoe kan ik dat aanpakken?

Het advies
Externe vertrouwenspersoon en trainer sociale veiligheid Eefje van Antwerpen: ‘Iedereen doet weleens mee aan het geroddel, voel je daar niet te schuldig over. Het is goed dat je je ervan bewust bent dat je het doet, je eigen fouten erkent en dat je de roddels een halt wilt toeroepen. Voor ik je advies geef, ga ik eerst wat dieper in op de vraag wat roddelen is en waarom we het doen.
Wat is een roddelcultuur?
Simpel gezegd is roddelen het praten met een ander over iemand die er niet bij is. Roddelen wordt schadelijk wanneer je het doet met een oordelende ondertoon. Daarbij ben je niet op zoek naar een oplossing voor een probleem, maar zoek je enkel bevestiging voor je gevoel. Je vormt een beeld van die derde, afwezige persoon waar diegene niets aan kan veranderen. En iedereen weet: roddels gaan een eigen leven leiden.
Wanneer er vaak op de werkvloer wordt geroddeld, kan dat een uiting zijn van het feit dat er iets mis is in de werksfeer. Roddelen komt de werksfeer niet ten goede en kan juist het werkplezier doen afnemen. Daarnaast schaadt het de vertrouwelijke relatie tussen collega’s wanneer het vaak voorkomt.
Je geeft in je vraag aan dat het bij jouw organisatie te vaak gebeurt en dat je dat gedrag zelf ook als vervelend ervaart. Genoeg reden om er iets aan te doen.’
Waarom roddelen we?
‘Er kunnen verschillende redenen zijn waarom roddels ontstaan. Zo kan het een emotionele ontlading zijn. Speelt er veel op je werk en werk je veel samen met mensen die jou op een of andere manier raken, dan kan het heel fijn zijn om zo nu en dan even te ontladen en dat te bespreken met je collega’s.
Roddelen kan dan een snelle en makkelijke manier zijn om je emoties te uiten en daarin bevestiging van anderen te krijgen. Je weet dat je niet gek bent dat je je zo voelt, anderen hebben ook last van die collega. Het praten erover vermindert je frustratie en geeft je weer wat lucht om verder te gaan.
Roddelen kan ook een manier zijn om de groepsnormen te bepalen. En dat is heel zinvol als je graag bij de groep wilt horen. Wat zijn de ongeschreven regels in deze groep? De samenhang in de groep wordt gesterkt als iedereen zich aan dezelfde normen houdt.’
Lees ook: Eerste hulp bij arbeidsconflicten
Wat kan ik doen tegen roddelen?
‘De eerste stap heb je al gezet. Je bent je ervan bewust dat er geroddeld wordt en je sluit je ogen niet voor je eigen rol daarin. Wat kun je verder nog doen?’
1. Vraag jezelf af waarom jij roddelt
‘De belangrijkste stap als je zelf iets wilt veranderen aan je roddelgedrag: wees transparant naar jezelf. Wat is de reden dat jij meedoet aan het roddelen? Heb je last van de groepsdruk? Ervaar je te veel stress en is dit een manier om daarmee om te gaan? Of raakt een collega bij jou een gevoelige plek en uit je dat door een roddel over hem of haar te verspreiden?
Praat daar eens over met iemand buiten je werk; een goede vriend, bijvoorbeeld. Zodat een ander jou een spiegel kan voorhouden en feedback kan geven.’
2. Onderzoek je behoeften en doe daar iets mee
‘Je hebt jezelf de vraag gesteld waarom jij roddels de wereld in helpt. Blijkt nu dat daar een behoefte aan ten grondslag ligt, dan is het zaak dat je een andere manier zoekt om aan die behoefte te voldoen.
Zoek je een uitlaatklep om de stress en frustraties van je werk van je af te zetten, ga dan eens bewegen. Heb je last van je gepieker over het gedrag van een collega: houd een dagboek bij waarin je je gedachten de vrije loop kan laten gaan. En sta je niet stevig genoeg in je schoenen om weerstand te bieden tegen het roddelen, dan is het wellicht een goed idee om daar professionele hulp voor te zoeken.’
Lees ook: Werkrituelen zijn een buffer tegen stress en onzekerheid: hoe werkt dat?
3. Raakt de persoon waarover je roddelt jou?
‘Kom je erachter dat je roddelt omdat deze persoon jou raakt, onderzoek dan wát het is dat bij jou geraakt wordt.
Maak daarin onderscheid tussen wat van jou is en welk deel van de ander en neem verantwoordelijkheid voor jouw eigen deel van dit probleem. Je hebt namelijk geen controle over en bent niet verantwoordelijk voor het deel van de ander.
Dat kan betekenen dat je met deze persoon moet praten of dat je juist aan jezelf moet werken. Accepteer hoe dan ook dat je de ander niet kunt veranderen, en al helemaal niet door over diegene te roddelen.’
3. Leer jezelf deze regel aan
‘Je kunt jezelf de volgende vraag stellen wanneer je de neiging hebt om achter iemands rug om te gaan roddelen: ben ik op zoek naar een oplossing of niet?
Ben je op zoek naar een oplossing voor een probleem met een collega, dan kun je daar prima met een derde over praten. Ben je alleen op zoek naar een manier om je gevoelens te delen, doe het dan niet.’
4. Benoem het wanneer anderen roddelen op het werk
‘Merk je dat andere collega’s om je heen aan het roddelen zijn, benoem dat dan rechtstreeks: ‘Dit klinkt als roddelen. Is dat wat je wilt?’ De meeste roddelaars zullen zich daardoor aangesproken voelen en dan kan dat al genoeg zijn om de angel uit de situatie te halen. Geef collega’s dan ook het goede voorbeeld.’
5. De ‘heb je er het al met die ene collega over gehad’-regel
‘Een andere manier om met roddelende collega’s om te gaan is de vraag: ‘Heb je het er al met die collega over gehad?’ Het is een vriendelijke manier om de ander duidelijk te maken dat de opmerkingen beter uitgesproken kunnen worden wanneer de afwezige derde erbij is. Communicatie, en dan niet een negatieve vorm zoals roddelen, is vaak de beste oplossing.’
6. Maak de cultuur bespreekbaar bij je leidinggevenden of HR
‘Merk je dat ondanks je inspanningen het roddelen blijft bestaan en heb je het idee dat roddelen op jouw werk een uiting is van een verziekte werksfeer? Stap dan naar je teamleider, manager of andere leidinggevende om dat in vertrouwen te bespreken.
Voel je je daar niet prettig bij, dan kun je ook in gesprek gaan met personeelszaken. De oorzaak van het roddelen, de werksfeer, kan dan organisatie- of teambreed worden aangepakt.’
Lees ook: Heb je genoeg ‘vrolega’s’? Zo belangrijk zijn goede vrienden op werk
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."