Ga naar inhoud

De vraag
Een paar maanden geleden is mijn moeder overleden. In het begin was ik intens verdrietig over mijn moeders dood. Ik heb het nog steeds heel zwaar, maar gelukkig gaat het de afgelopen tijd iets beter. Toch voel ik me nog niet mezelf. Huilbuien overvallen me nog steeds op onverwachte momenten en ik heb geen plezier meer in de dingen die ik eerst leuk vond en waar ik eerder wel blij van werd. Hoe kan ik mij weer beter gaan voelen en plezier krijgen in het leven na dit verlies?

Het advies
Rouwtherapeut Krista Jacobsen Jensen: ‘Een begrijpelijke vraag in zo’n moeilijke tijd na zo’n groot verlies van jouw moeder. Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn nadat je je moeder verliest en die realiteit is hard. Je zal op een hernieuwde manier plezier moeten leren ervaren.
Een rouwproces kent vele kanten. Je leert je verlies met je leven te verweven. Dat gaat met horten en stoten. Rouw kent geen vast patroon of tijdpad. Dus dat geldt voor jou ook. Verschillende gevoelens wisselen zich af en overvallen je. Dat maakt rouwen zo moeilijk, grillig en onvoorspelbaar. Logisch dat je daar last van hebt.
Wat helpt bij rouw?
Wat je gaat helpen is aandacht besteden aan het kalmeren en stabiliseren van je lichaam, het verdriet doorvoelen en ook ruimte maken voor afleiding en ontspanning. Deze drie sleutels openen de poort naar steun bij het gevoel van verdriet, machteloosheid en onrust tijdens jouw rouwproces. En er komt weer ruimte voor blijdschap en veerkracht.
1. Breng jouw lichaam tot rust en maak het leven voorspelbaar
Houd een vast dag- en nachtritme aan en zorg voor een vaste en herkenbare dagelijkse structuur. Het geeft houvast en maakt je leven weer voorspelbaar.
Wandel daarnaast dagelijks minimaal een half uur in het park of het bos. In de natuur zijn helpt bij het kalmeren en stabiliseren van je lijf en zorgt voor het dalen van het stresshormoon. De verbinding tussen lichaam en geest werkt ontspannend en helpt bij onrust.
Misschien ben je geneigd om alleen maar bepaalde dingen te eten die ongezond voor je zijn. Gun jezelf af en toe dit ‘troostvoer’, maar zorg ervoor dat je voeding in de basis gezond is. Zo zorg je goed voor je lichaam.
2. Doorvoelen van jouw verlies: Sta elke dag met aandacht stil bij je gemis en wat jij hierin nodig hebt
Begin elke dag met een moment (van minimaal 15 minuten) waar je met aandacht stilstaat bij het gemis van je moeder en wat je van binnen voelt. Geef alles wat je voelt de volle ruimte. Adem bewust en leg hierbij een hand op jouw hart en buik om jezelf te ondersteunen.
Erken wat je voelt, geef jezelf toestemming alles te voelen. Zonder oordeel. Het klinkt misschien vreemd om het verdriet op te zoeken, maar dit is juist de paradox van het rouwen. Door het verdriet te erkennen en te doorleven, komt er ook weer ruimte voor positieve gevoelens.
Realiseer je hierbij: rouwen is een transformatieproces en heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd om je aan te passen en te helen. En blijf de gevoelens die je tegenkomt bij deze oefening delen met mensen om je heen. Mensen voelen dan met je mee, wat voor jou veel steun zal bieden. Doorvoelen van verlies en delen helpt bij gevoel van verbonden zijn met jezelf en anderen.
Lees ook: Rouwexpert Manu Keirse: ‘Rouw gaat over liefde’
3. Maak elke dag ruimte voor afleiding en ontspanning
Maak dagelijks voldoende tijd voor activiteiten die jou energie geven en voor mensen die je graag om je heen hebt. Maak keuzes waar jij een positief gevoel bij krijgt. Begin klein: koop een bos bloemen, kijk een leuke film of maak je lievelingsrecept.
Leid jezelf af. Zo kom je erachter wat jou goed doet. Blijf trouw aan wat voor jou goed is om te kunnen herstellen. Als je weer meer energie hebt en kan ontspannen, kan je voorzichtig naar de toekomst kijken en plannen maken. Begin met kleine stapjes, zoals een afspraak om volgende week een keer bij iemand te eten. Ook een idee om in het weekend naar het strand te gaan kan al een mooi begin zijn.
Een leven met plezier na rouw
Gun het jezelf om je beter te gaan voelen. Je zal merken dat deze sleutels na een aantal weken een positief effect hebben op jouw gevoel van rust en veerkracht. Dit proces gaat met kleine stapjes dus geef deze sleutels de kans, zodat jij weer met fundament onder jouw voeten naar de toekomst kan kijken.
Meer weten? Download gratis het e-book Omgaan met verlies
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."