Ga naar inhoud

De vraag
Ik ben 39 jaar, heb een jong gezin en werk parttime. Toch voel ik me soms eenzaam. Zes jaar geleden verhuisden we naar een andere stad en sindsdien zijn mijn oude vriendschappen verwaterd. Regelmatig spreek ik andere ouders op het schoolplein of mensen van de kerk, waarvan ik denk: hé, wat een leuke mensen. Maar het contact blijft altijd steken bij korte gesprekjes. Misschien omdat zij hun sociale leven al wel op orde hebben? Hoe kan ik nieuwe vriendschappen opbouwen als volwassene?

Het advies
Systemisch (relatie)coach Marije Scheerder:
Marije Scheerder: ‘Wat je voelt is herkenbaar en menselijk. In een drukke levensfase met jonge kinderen, werk en een nieuw thuis, is het verlangen naar echte verbinding volkomen normaal.
Je kunt je eenzaam voelen, ook met een gezin om je heen. Dat wijst op een diepe behoefte aan contact, niet op een tekort in jou. Vriendschap begint bij jezelf. Mag jij er zijn zoals je bent? Vind jij jezelf het waard om bevriend mee te zijn? Als je vanuit die innerlijke stevigheid contact maakt, voelt de ander dat ook.
Misschien heb je al pogingen gedaan die niet uitpakten zoals je hoopte. Geef jezelf daar niet de schuld van. Veel mensen verlangen naar verbinding, maar weten niet goed hoe. Durf te kijken: met wie voel ik een klik, al is het maar klein? Een glimlach op het schoolplein, een gesprekje bij de kerk; dat zijn zaadjes.
Als jij vervolgens iets deelt van jouw binnenwereld, ook als dat je het soms lastig vindt, nodig je de ander uit dat ook te doen. Echte verbinding groeit vaak vanuit kwetsbaarheid. Zo begint vriendschap. Met moed, een beetje openheid, en tijd.’
Psycholoog NIP met expertise in levensfaseproblematiek Norine Olijfveld:
Norine Olijfveld: ‘Jammer dat het nog niet is gelukt om een nieuwe sociale kring op te bouwen in je nieuwe woonplaats. Dat is ook niet makkelijk als je tegelijkertijd een druk leven hebt met gezin en werk. Wel goed dat je de behoefte aan nieuwe vriendschappen erkent en actie wilt ondernemen.
Je zegt dat je regelmatig leuke mensen tegenkomt bij school of in de kerk. Dat zijn inderdaad plekken waar je nieuwe contacten kunt leggen. Je kunt eens voorstellen om samen koffie te gaan drinken. Als dat niet lukt in de vluchtige gesprekjes, kun je er ook voor kiezen om activiteiten op te zoeken waar wat meer ruimte daarvoor is.
‘Ook al hebben mensen hun sociale leven op orde, dat betekent niet dat ze niet openstaan voor nieuwe mensen.’
Misschien kun je samen met andere ouders meehelpen bij activiteiten op school of vrijwilligerswerk doen in de kerk. Je leert elkaar dan net wat beter kennen. Je zult wel zelf de eerste stap moeten zetten.
Je zegt verder dat de meeste mensen hun sociale leven wel op orde lijken te hebben. Deze gedachte kan een belemmering zijn. Want ook al hebben mensen hun sociale leven op orde, dat betekent niet dat ze niet openstaan voor nieuwe mensen.’
Ook interessant: Wat houdt ons tegen om contact te zoeken met oude vrienden?
Meer lezen over dit thema?