Ga naar inhoud

De vraag
Ik heb een leuke baan, een lieve man, een fijn huis en ik kan elk jaar op vakantie. Op papier loopt dus alles goed, maar toch voel ik me niet lekker. Ik ben prikkelbaar, heb last van kwaaltjes en heb een ontevreden gevoel. Ik voel me hier schuldig over omdat ik eigenlijk alles heb wat ik wil. Hoe kan ik me weer goed voelen?

Het advies
Psycholoog en vertrouwenspersoon Anke van der Vorst:Het lijkt erop dat je lichaam je wat probeert te vertellen. Je denkt dat alles goed loopt, maar is dat wel écht zo? Je hoofd vertelt het één, je lichaam zegt iets anders.
Het is spannend om bij jezelf na te gaan of dat wat op papier zo goed loopt nog steeds klopt voor jou. Hierbij is je lichaam van grote waarde: dat houdt je niet voor de gek, zoals je hoofd dat wel kan doen. Maar hoe weet je nou wat je lichaam je wil zeggen?
Hoe leer je luisteren naar je lichaam?
1. Neem elke dag even rustig de tijd om je lichaam echt te voelen. Bijvoorbeeld voordat je je dag begint of als je gaat slapen. Een geleide bodyscan kan je hierbij ook helpen.
2. Neem de signalen van je lichaam serieus. Welke behoefte schuilt erachter?
3. Neem de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor je behoeften. Misschien wil je meer sporten, meer rust, duidelijker je grenzen stellen of verlang je naar meer inspiratie of creativiteit. Organiseer het voor jezelf.
‘Je lichaam liegt nooit en houdt je niet voor de gek, zoals je hoofd dat wel kan doen’
Echte wijsheid
Als je hoofd en je lichaam samenwerken ontstaat echte wijsheid. Je gebruikt dan de kwaliteiten van jouw lichaam én je verstand. Pas dan kan je met jouw hele ‘zijn’ regie voeren over jouw persoonlijke en zakelijke leven. Je leeft dan je leven ‘van binnen naar buiten’ in plaats van ‘van buiten naar binnen’. Dit wil zeggen dat je je niet meer laat leiden (of zelfs lijden) door anderen, maar dat je je omgeving tegemoet treedt vanuit jouw persoonlijke kracht.’
Ontdek hoe goed jij luistert naar de signalen van je lichaam en hoofd: Vul de Mindful Self-Care Scale (MSCS) in, een test ontwikkeld door psycholoog Catherine Cook-Cottone
Lees ook: Zo werkt lichaamsgerichte therapie: van praten naar voelen
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."