De vraag
Moet ik de seksuele voorlichting aan mijn man overlaten?
Ik wil graag dat mijn zoon van 11 bepaalde dingen weet over seksualiteit, zoals normaliteit van masturbatie en natte dromen. Maar ik vraag me af: moet ik die voorlichting helemaal aan mijn man overlaten? Misschien is het voor mijn zoon wel goed om te weten dat ik hier ook van op de hoogte ben en dat hij zich bijvoorbeeld niet hoeft te schamen voor vieze lakens.

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Mooi en belangrijk dat jullie hierover nadenken en dit met jullie zoon oppakken. Lang niet alle ouders denken eraan, of ze stellen het uit. En het is juist goed om dit op tijd luchtig te bespreken.
Voor jongens kan het net iets makkelijker voelen om dit van een man te horen, net als dat voor meiden makkelijker is van een vrouw. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Als je man het met je zoon bespreekt, zou ik er zelf niet ook nog eens over beginnen. Je kunt dan volstaan met kort te melden: ‘Je hebt het er met papa over gehad, en mocht het gebeuren, dan gooi je gewoon je laken in de was, goed?’
Je kunt ook je man vragen om dat tegen je zoon te zeggen, en het er verder bij laten. Het allebei met hem bespreken kan wat too much zijn. Het gaat erom dat je kind weet dat het heel normaal is.
Hoe je kind het bespreken ervaart, zal afhangen van zijn karakter en van hoe open jullie in het algemeen zijn over dit soort dingen.