Ga naar inhoud

Mijn dochter (9) treuzelt ‘s ochtends zo…

leestijd 2 minuten
Update: 26 maart 2020. (Publicatie: 28 april 2011)

De vraag

Beste Eva,
Het ochtendritueel is vaak een stressvolle tijd voor ouders van jonge kinderen. Aankleden en ontbijten lijkt op zich niet zoveel tijd in beslag te nemen, maar als dingen niet gaan zoals ze gaan (beker melk valt om, je kind moet nog even plassen met een net dichtgeknoopte winterjas etc.) dan levert dat vaak een hoop gemopper en een negatieve sfeer op. Hoe kun je als ouder de ochtenden minder gestresst laten verlopen?

Een goede voorbereiding, een duidelijke structuur, orde en regelmaat zijn hierbij erg belangrijk. Zorg ervoor dat je de avond van tevoren zoveel mogelijk klaarlegt: de kleding van je kinderen, maar ook je eigen kleding. Maak alvast de lunchbox klaar en zet die in de koelkast. Zet de tas van je kind, schoenen en jas alvast klaar bij de voordeur.

Daarnaast is het belangrijk dat je kind weet wat het moet doen.Geef daarom korte, duidelijke opdrachten en hou er rekening mee dat een kind niet zoveel kan onthouden. Dus in plaats van ‘doe eerst je kleren aan, je sokken hangen nog op de lijn, pak je tas en kom beneden’, kun je dit beter opdelen in kleinere opdrachten, die voor een kind beter te onthouden zijn.

Wat ook helpt zijn ochtendkaartjes. Die kun je gewoon zelf maken. Maak bijvoorbeeld een ‘aankleedlijstje’ met daarop alle dingen die je kind – stap voor stap – moet doen. Hang dit lijstje bijvoorbeeld op de kastdeur van je kind. Het is hierbij een goed idee om je kind te betrekken bij het maken van dit lijstje, door er bijvoorbeeld zelf tekeningen bij te maken.

Probeer iedere ochtend op dezelfde manier te laten verlopen, zodat je kind weet wat er staat te gebeuren. Meer van dit soort tips vind je in ons nieuwe boek.

Vriendelijke groet,
Mariëtte en Diana

Het advies

Mariëtte Huizinga is (neuro-)ontwikkelingspsychologe, werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Diana Smidts is kinderneuropsycholoog en gastmedewerker aan de Afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam.

Samen voeren zij onderzoek dat zich toespitst op het ontstaan van de ‘executieve’ functie bij kinderen; deze is noodzakelijk voor de ontwikkeling van doelgericht, efficiënt en adaptief (sociaal) gedrag. Zij schreven samen Gedrag in uitvoering: over de rol van executieve functies bij kinderen en pubers, dat verschijnt in mei 2011.

Meer lezen over dit thema?
^