Ga naar inhoud

De vraag
Dag Ulrike,
Een collega waar ik dacht een goed contact mee te hebben is niet eerlijk tegen mij. Ze maakt me zwart bij mijn baas, hoor ik van anderen. Ik ken haar motief niet.
Confronteer ik haar hiermee, praat ik hierover met mijn
baas of wacht ik af?
Groet,
Joël Dutch

Het advies
Beste Joel,
Niet afwachten!!!!!! Tijdens het afwachten neemt alleen het wantrouwen toe. Je zult overal tekenen zien die het verhaal bevestigen. Dan zal jouw beeldvorming over haar snel negatief worden. En dan wordt het steeds lastiger om nog weer goed met elkaar om te gaan. Ga met haar in gesprek, vertel wat je van anderen hoort en dat je daar verbaasd en onzeker over bent. Maar hou ook in gedachten dat anderen van alles over anderen vertellen.
DE werkelijkheid bestaat niet – iedereen interpreteert wat hij/zij ziet en hoort. De bedoeling van de dingen die wij doen, kan bij anderen vaak een heel ander effect hebben. Ik zeg dit omdat je schrijft dat je een goed contact dacht te hebben. Dat is op zich een goed teken. Uiteraard kan het zijn dat ze werkelijk dubbelspel speelt. Neem het mee als hypothese in het gesprek: de anderen kunnen gelijk hebben maar het kan ook anders zijn.
Onderzoek wat er aan de hand is, vraag door of er zaken zijn waar zij zich aan ergert of waar ze het niet eens is met jou. Naar de baas kun je stappen als je na dit gesprek denkt dat er inderdaad rede toe is of als jullie samen niet uitkomen.
Groet, Ulrike Wild
Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.
Meer lezen over dit thema?