Ik moet me ‘meer laten zien’ op werk, maar vind dat lastig als introvert. Hoe kan ik dit aanpakken?

De vraag
Ik heb recent van mijn leidinggevende te horen gekregen dat ik mezelf ‘meer moet laten zien’ op mijn werk. Ik ben nogal introvert en rustig en merk dat ik dit erg lastig vind. Ik probeer vaker het woord te nemen bij vergaderingen, maar iets houdt me tegen. Hoe kan ik dit aanpakken?

Het advies
Coach met expertise introversie en perfectionisme Monique Visser: ‘Allereerst is het goed om te beseffen dat het oké is zoals je bent. Introversie is niet iets wat je moet ‘fixen’, het is een persoonlijkheidstype, waarbij het brein anders werkt dan bij een extravert type.
Overwegend introverte en overwegend extraverte persoonlijkheden (het is niet zwart-wit), hebben ieder hun eigen kwaliteiten, waarbij het een niet beter is dan het andere. Maar in sommige situaties is het nu eenmaal wel van belang om je inbreng te geven, wat een meer extraverte kwaliteit is.
Negatieve gedachten
Onderzoek eerst eens wat je ervan weerhoudt om jezelf, bijvoorbeeld in vergaderingen op werk, meer te laten zien. Wat zeg je op zo’n moment tegen jezelf? Welke negatieve gedachten heb je? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bang bent dat anderen je opmerkingen afkeuren. Of dat je niet de juiste woorden zult vinden en dichtklapt.
Als je weet wat je tegen jezelf zegt, kun je die gedachte veranderen in iets positiefs. Denk bijvoorbeeld aan:
- Ik heb net zoveel in te brengen als mijn collega’s.
- Ik heb veel kwaliteiten en mag deze laten zien.
- Ik ben ook oké als iemand het niet met me eens is (dat is interessant om verder te onderzoeken).
- Ik ben ook oké als ik af en toe fouten maak (dat draagt bij aan mijn leerproces).
‘Introversie is een persoonlijkheidstype, waarbij het brein anders werkt dan bij een extravert type’
Bedenk een positieve gedachte die je écht gelooft, die je voelt vanbinnen. Op het moment dat je weer in die vergadering zit en de negatieve gedachte opkomt, vervang je hem door de positieve gedachte. Dat helpt je je blokkade weg te nemen en je inbreng te geven.
Grenzen stellen
Om jezelf vervolgens te kunnen laten zien op een manier die bij je past, is het belangrijk dat je weet én voelt wat je kwaliteiten zijn. Onderzoek wat je het leukst vindt om te doen in je werk. Waarin komen je talenten en vaardigheden het beste tot hun recht? Wees bewust van jouw waarden en normen. Dat helpt je makkelijker bij jezelf te blijven en je kunt dan beter je grenzen stellen als je iets niet wilt.
Lees ook: Wat het écht betekent als je introvert bent: ‘Introverten hebben zoveel te bieden’