De vraag
‘Ik voel me door haar afgewezen’
Mijn partner is weduwnaar. Hij is al vijftig jaar bevriend met een echtpaar waarvan de vrouw de beste vriendin was van zijn overleden echtgenote. Ik heb veel moeite gedaan om ook bevriend met haar te worden, maar tevergeefs.
Zij heeft nog altijd moeite met het overlijden van haar vriendin en blijft mij met haar vergelijken. Het doet veel met mij, ik voel me afgewezen. Voor mijn partner zou ik het heel vervelend vinden als de vriendschap stokt, maar voor mij hoeft het niet meer. Welke raad zou je me geven?

Het advies
Relatietherapeut Wills Langedijk: Lastig. Waarschijnlijk is het al moeilijk genoeg voor haar om in het huis van haar overleden beste vriendin te komen. En nu is daar ook nog een andere vrouw.
Rationeel weet ze vast dat haar beste vriendin niet zou willen dat haar man lang alleen bleef. En dat zijn liefde voor jou niets afdoet aan de liefde voor zijn overleden echtgenote. Maar ze kan er emotioneel niet mee omgaan.
Toch is het niet eerlijk om onaardig tegen jou te doen. Jij hebt haar niets aangedaan. Niet eerlijk ook ten opzichte van jouw partner; het is goed mogelijk van iemand te houden en tegelijkertijd te rouwen.
Uiteindelijk doet ze zichzelf nog de meeste pijn, omdat ze zich zo isoleert van haar vrienden.Het is heel normaal dat je je afgewezen voelt, maar gooi niet het bijltje erbij neer. Doe niet alsof alles in orde is, maar stel je verwachtingen bij. Blijf aardig, maar iets afstandelijker.
Vind een middenweg: kleine gebaren om haar beter te leren kennen, maar tegelijkertijd hun vriendschap de ruimte te geven. Geef het tijd en zoek voorzichtig je weg, net als alle anderen die proberen om te gaan met een nieuwe realiteit.
Coach en counselor Nalini Hirasingh: Schrijf eens voor jezelf op waaruit blijkt dat ze jou vergelijkt en afwijst. Is dat echt zo of is het meer een gevoel, veroorzaakt door jouw gedachten over haar gedrag?
Hierdoor kijk je op een objectievere manier naar de situatie, wat enigszins bevrijdend kan werken. Bespreek het daarna met je partner. Dat lucht wellicht ook al wat op. Zo nodig kun je het gesprek aangaan met die vriendin.
Probeer dat te doen vanuit een ik-perspectief, met feiten, zonder oordelen en verwijten. Deel concrete voorbeelden van haar gedrag die je als afwijzing of vergelijking ervaart en leg uit wat die met jou doen.
Geef aan wat je nodig hebt om de vriendschap te kunnen blijven onderhouden. Als je een gesprek lastig vindt, schrijf het dan op in een brief die zij eerst kan lezen. Het kan zijn dat ze zich totaal niet bewust is van hetgeen haar gedrag en woorden met jou doen.
Misschien heeft zij simpelweg meer tijd nodig om jou als nieuwe partner van hun vriend te accepteren. Probeer dan geduld te hebben. Werkt de vriendschap na dit alles nog steeds niet voor jou, dan kun je hopelijk zonder schuldgevoel of wroeging besluiten om er geen energie meer in te steken.