De vraag
Hoe krijg ik ons seksleven terug? Mijn man zoent als een vis op het droge
Mijn man wil vrijwel geen seks meer. Ik wel, maar niet met hem. Hij zoent als een vis op het droge en is onzeker en afwachtend. Ik heb geprobeerd het bespreekbaar te maken, maar daardoor ging hij nog meer aan zichzelf twijfelen.
We zijn al bij een seksuoloog geweest, maar zonder resultaat. Onze relatie is verder prima, we hebben het leuk, doen veel samen. Maar aan een seksleven ontbreekt het.

Het advies
Yves Bonroy, intimiteitscoach/sekstherapeut: ‘Fijne seks is een resultaat van je veilig voelen en seksuele aantrekking ervaren. In dit geval lijkt er sprake van een vriendschapsrelatie, met weinig opwinding. Dan is het belangrijk dat de seksuele prikkel klopt.
Bij jullie is zoenen duidelijk niet de juiste seksuele prikkel. Voor wie is die zoen eigenlijk? Het idee is vaak dat die voor beide partners tegelijk lekker moet zijn. Dat is een onhaalbare lat.
Het is belangrijk dat als je iemand aanraakt, het duidelijk is dat je dat doet omdat jij dat fijn vindt óf omdat de ander dat fijn vindt. Als jíj het fijn vindt, dan doe je het voor jezelf. Als de ander het fijn vindt, dan doe je het voor de ander.
Als je het voor de ander doet, dan geef je een ‘cadeau’. Doe je het voor jezelf, dan neem je iets van de ander. Het is een spel van toestemming, van wensen en grenzen.
Daar bestaan geweldige oefeningen voor. Als je samen in een vastgeroeste dynamiek zit, is het fijn hier hulp van bijvoorbeeld een intimiteitscoach bij te krijgen.’
Astrid Kremers, seksuoloog NVVS: ‘Wat dapper dat je dit deelt en wat frustrerend dat eerdere hulp niet hielp. Je verhaal zal herkenbaar zijn voor veel mensen in een langdurige relatie. De liefdevolle verbinding is sterk, maar de seksuele energie stroomt niet meer.
Wat was júllie omslagpunt? Ontstond die verandering plotseling of geleidelijk? Wat is jullie persoonlijke verhaal? Welke angsten, verlangens of geheimen zijn onuitgesproken gebleven? En hoe ziet jullie leefstijl eruit, inclusief stressfactoren?
Ervaar je nog levendigheid, speelsheid, variatie, verleiding en seksuele prikkeling? Is er ruimte voor zowel comfort als avontuur? Voel jij je echt gezien en gehoord? Zitten jullie vast in een script van ‘wie A zegt, moet ook B zeggen’? Zijn jullie gewend om open te praten over (seksuele) gevoelens? Hoe is jullie relatiedynamiek? Welke seksuele problemen spelen er?
Kortom, wat zijn de remmende én stimulerende factoren in jullie situatie? Seksualiteit verandert door de tijd heen. Dat is normaal. Het vraagt flexibiliteit om telkens opnieuw af te stemmen wat goed voelt en mogelijk is.
Dat is kwetsbaar én waardevol. Mijn boekentip: Come together van Emily Nagoski. En gun jezelf een leuk seksleven. Mijn ervaring is dat er vaak verrassend veel mogelijk is, door kleine of grote veranderingen.’