Ga naar inhoud

De vraag
Beste Saskia,
Een heleboel workshops en cursussen hebben tot doel je er beter uit te laten komen, zodat je kunt worden wie je echt bent.
Hoe kom ik erachter wie ik ben, wat ik wil, wat ik uiteindelijk zou willen worden? Zijn de dingen die ik doe, niet voortgekomen uit gewoonte of omdat ik niet beter weet? Bij NLP zeggen ze dat als je zelf niets verandert, alles zo door blijft gaan. Hoe weet ik wat ik moet veranderen?
Groet,
Ekke

Het advies
Beste Ekke,
Je vraagt hoe je er achter komt wat je bent en wat je wilt. Dat zijn heel grote levensvragen. Maar om ze te beantwoorden kan je beste beginnen met kleine stapjes, en dicht bij huis.
Om met die laatste vraag te beginnen: kijk eens om je heen, en kijk naar wat je doet. Waar heb jij echt plezier in, wat vind je leuk om te doen? Wat vind je belangrijk? Zie je anderen dingen doen waarvan je (misschien heel stiekem) denkt dat jij dat ook wel zou willen? Ontdekken wie je bent en wat je wilt doe je in het dagelijks leven.
Je ontdekt wie je bent door jezelf die vragen te stellen en te voelen waar jij warm voor loopt. Probeer dus niet alleen te denken, maar vooral ook te voelen. Dat is niet altijd makkelijk. Misschien wil je steeds iets anders, misschien is het heel moeilijk iets te voelen. Het enige wat daarbij helpt is geduld hebben met jezelf. Gun jezelf de tijd en de aandacht om langzaamaan jezelf te leren kennen. En – heel belangrijk - veroordeel jezelf niet, ook niet als je ontdekt dat je graag dingen wilt waarvan je misschien hebt geleerd dat het niet hoort, niet netjes is, niet verstandig is, of zoiets.
En ja, er zijn veel dingen die je doet uit gewoonte. Dat is ook niet altijd erg. Maar misschien zijn er dingen die je eigenlijk graag anders zou willen? Sta daar eens bij stil. Vraag jezelf af wat je liever zou doen. Kan het anders? Hoe dan? Probeer het! Cursussen en workshops kunnen je daarbij helpen, omdat ze je even uit je dagelijkse leven halen, en je begeleiden bij het stellen en beantwoorden van dat soort vragen.
Jouw laatste vraag is ‘Hoe weet ik wat ik moet veranderen? Eigenlijk klopt die vraag niet helemaal. Het gaat niet om wat je moet veranderen, het gaat om wat jij zelf graag wilt veranderen. En op die vraag kan alleen jij antwoord geven. Succes!
Vriendelijke groet,
Saskia
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."