De vraag
Hoe kom ik af van deze familietraditie?
Mijn partner en ik zijn al tien jaar gescheiden, en al die tijd hebben we voor de kinderen toch nog samen alle verjaardagen en soms zelfs een korte vakantie gevierd. De kinderen zijn nu meerderjarig, maar hechten nog steeds erg aan deze traditie. Alleen zou ik er zo langzamerhand weleens van af willen. Hoe pak ik dit aan zonder ze te kwetsen?

Het advies
Sophie Mulder, pedagoog: ‘Ik vind het mooi hoe jullie dit al die jaren samen hebben kunnen doen. Maar tijden veranderen en daarmee de behoeften en verlangens van ieder gezinslid. Dit kan een nieuwe fase worden met nieuwe tradities die ook fijn voelen voor jou.
Ik ben benieuwd of je hierover al eens met je kinderen hebt gesproken. Nu ze volwassen zijn, kunnen vast best wat hebben. Wellicht kwets je ze onbedoeld meer door niet ontspannen te zijn op dit soort momenten. Kinderen voelen dat vaak feilloos aan.
Wat je niet wilt is dat zij hierin voor jou gaan zorgen. Daarom is het belangrijk om open en eerlijk je eigen behoefte aan te geven en nieuwsgierig te vragen hoe zij hun ideale verjaardag zien. Misschien is dat voor ieder kind anders.
Het is geen kwestie van wel of niet alle verjaardagen samen vieren, er zijn allemaal tussenwegen denkbaar. Bedenk wel: voor veel kinderen met gescheiden ouders is het een enorm cadeau om belangrijke momenten samen te vieren, hoe oud ze ook zijn.’
Laura Jonis, GZ-psycholoog, ontwikkelingspsycholoog en transcultureel ondernemer: ‘Wat goed dat je voelt dat deze traditie niet meer bij je past en dat je zorgvuldig wilt nadenken over hoe je dit kunt aanpakken. Het laat zien dat je zowel je eigen behoeften als de gevoelens van je kinderen serieus neemt.
Het feit dat jullie deze traditie al zo lang in stand hebben gehouden, benadrukt hoe waardevol deze tijd samen is geweest. Nu de kinderen volwassen zijn, is het logisch dat er ruimte ontstaat voor nieuwe wensen en manieren van samenzijn.
Begin als ouder (of ouderpaar) bijvoorbeeld een open gesprek. Erken hoe belangrijk deze tradities zijn geweest en benoem dat je begrijpt hoeveel ze voor jullie allemaal hebben betekend. Deel daarna je veranderde gevoelens en leg uit dat je samen wilt nadenken over een invulling die beter past bij deze fase.
Mentaliseren is daarbij essentieel: valideer de emoties van je kinderen, leef je in hun perspectief in en erken hun gevoelens en gedachten. Geef ruimte als ze teleurgesteld of verrast zijn en bespreek dat samen.
Verandering hoeft geen volledig afscheid te zijn. Gebruik dit moment om iets nieuws te creëren, zoals een jaarlijks diner, een leuke activiteit of een andere traditie die bij jullie past. Geef elkaar de tijd om aan de veranderingen te wennen.’