De vraag

Hoe herken ik als docent de pesters en de slachtoffers?

Ik ben docent op een middelbare school. Helaas is pesten hier bijna aan de orde van de dag. Ik heb er als docent erg veel moeite mee. Ik herken de pesters en de slachtoffers niet, zelfs als mijn collega’s me er op wijzen. Ik weet me ook geen houding te geven als ik het wel opmerk. Tot nu toe dacht ik dat het mijn onervarenheid als beginnend docent was, maar ik realiseer me de laatste tijd dat het ook een andere oorzaak kan hebben.

Ik ben als kind meer dan acht jaar gepest en getreiterd. In die tijd heb ik mezelf er voor afgesloten. Nu ben ik bang dat dit trauma en mijn eigen verdedigingmechanisme om me af te sluiten voor pestgedrag de oorzaken zijn dat ik nu op school geen raad weet met het pesten in de klas. Kan dit met elkaar te maken hebben en zo ja, hoe kan ik dan leren met deze situaties om te gaan?

Het advies

Wie, wat, waar en wanneer wordt gepest is moeilijk te onderkennen. Tot een jaar of vijf geleden werd het zelfs niet of nauwelijks onderkend in het onderwijs. Veel mensen lijken een blinde vlek te hebben voor pesterijen. Die blinde vlek is niet alleen aanwezig op school, maar ook in gezinnen, buurten, verenigingen. Feitelijk overal waar een groep mensen is. Zo kan het gebeuren dat gezinnen weg worden gepest uit een straat, en dat de buurtbewoners nauwelijks in de gaten hebben hoe erg de terreur in werkelijkheid is.

Te veel pesterijtjes worden gezien als een geintje, of “Moet kunnen, dat is pubergedrag. Stel je niet zo aan.” Zoiets speelt zich nu af ten aanzien van homoseksuelen in Amsterdam of homoseksuelen die werkzaam zijn in het onderwijs. Daarnaast spelen veel pesterijen zich steeds meer in het geniep af.

Recentelijk neemt het getreiter via smsjes en op MSN een hoge vlucht. Je kunt merken dat ik jouw blinde vlek probeer te nuanceren. Lang niet iedereen lijkt oog te hebben voor pesterijen. Je moet het leren zien. Dat is toch vooral ervaring met groepen.

In jouw geval zou kunnen meespelen dat je nog steeds loyaal bent naar vroegere pesters. Of mensen die vergelijkbaar gedrag vertonen. Je vergoelijkt misschien dit gedrag. Daardoor kun je niet scherp zien wat zich op dit moment voor je neus afspeelt, want je moet je dan bewust worden van de “niet goede relaties” die je tot op de dag van vandaag hebt. Dat laatste is natuurlijk een veronderstelling van mij. Hoe je kunt leren met die situaties om te gaan? We leiden leerkrachten op, om pestgedrag te leren onderkennen, en we geven de leerkrachten handvatten om hiermee om te gaan.

Meer weten over dit thema? Bekijk Opvoeden
Deel dit artikel:
5 mei 2005 | Laatst gewijzigd op 15 juli 2020

Lees ook deze artikelen

Hoogbegaafde student kan niet plannen
Advies

Hoogbegaafde student kan niet plannen

Geachte mevrouw Hoogeveen, Bij mij is al vroeg vastgesteld dat ik hoogbegaafd ben, gelukkig maar, daardoor konden mijn ouders mij ...
5 tips om je brein te prikkelen met water
Branded content

5 tips om je brein te prikkelen met water

In, op of bij het water zijn heeft een heilzaam effect op ons. Het nodigt uit tot actie én ontspanning. En dat is precies waarnaa...
Column Anaïs van Ertvelde: ‘Ik kreeg in mijn leven al zo vaak te horen dat ik iets moest veranderen aan mijn lichaam’
Artikel

Column Anaïs van Ertvelde: ‘Ik kreeg in mijn leven al zo vaak te horen dat ik iets moest verander...

Anaïs van Ertvelde is een Vlaamse schrijver, historicus, podcastmaker en columnist, en vertelt in elk nummer over haar leven.
Column Anaïs van Ertvelde: ‘Ik kreeg in mijn leven al zo vaak te horen dat ik iets moest veranderen aan mijn lichaam’
Artikel

Column Anaïs van Ertvelde: ‘Ik kreeg in mijn leven al zo vaak te horen dat ik iets moest verander...

Anaïs van Ertvelde is een Vlaamse schrijver, historicus, podcastmaker en columnist, en vertelt in elk nummer over haar leven.
‘Ik word later cardioloog. Of wethouder’
Verhaal

‘Ik word later cardioloog. Of wethouder’

Zonder de Weekendschool zouden ze misschien niet eens weten dat je iets anders kunt worden dan schoonmaker. Hier ontdekken kindere...
De pestkoppen van Dieter Zapf/Rimpelingen van de ziel
Artikel

De pestkoppen van Dieter Zapf/Rimpelingen van de ziel

Wie wilde weten welke beklemmende vormen de terreur op de werkplek kan aannemen, kon enkele jaren geleden in de bioscoop terecht. ...
‘Ik weet wat ik wil zeggen, maar het komt er gewoon niet uit’
Interview

‘Ik weet wat ik wil zeggen, maar het komt er gewoon niet uit’

Bij de meeste mensen gaat stotteren vanzelf over. Maar niet bij Dini Zeggelaar (40). Al bijna haar hele leven gaat ze eronder gebu...
Hiërarchie in de klas
Artikel

Hiërarchie in de klas

Zowel volwassenen als kinderen hebben de neiging om de eigen groep te prefereren boven 'buitenstaanders'.
Schrijver Murat Isik: ‘Ik laat me niet meer beperken door schaamte’
Interview

Schrijver Murat Isik: ‘Ik laat me niet meer beperken door schaamte’

Lange tijd was zijn overlevingsstrategie: veel slikken en voor je houden. Maar door het schrijven van Wees onzichtbaar ontdekte Mu...
Ik kom niet meer tot rust door de hoge werkdruk
Advies

Ik kom niet meer tot rust door de hoge werkdruk

Ik ben lerares op een basisschool, en de werkdruk wordt hier steeds hoger. Ik geniet echt van mijn werk – maar in bepaalde perio...
9380