De vraag
Hij wil vaker seksen dan ik
Sinds het begin van onze nu zesjarige relatie hebben mijn vriend en ik gedoe over de frequentie van seks. Hij zou het liefst een paar keer per week seksen, ik één keer per twee weken.
We hebben een tussenweg gevonden die we allebei oké vinden: we vrijen ongeveer één keer per week, nemen er echt de tijd voor en genieten ervan.
Toch blijft het een gevoelig onderwerp. Hij baalt dat hij meestal het initiatief neemt, ik voel druk als hij ontevreden is. Wat kunnen we doen?

Het advies
Annika Sauer, intimiteitscoach:
‘Dit verschil in gewenste frequentie komt best vaak voor. Het is misschien gemakkelijker ­gezegd dan gedaan, maar het is goed om er ontspannen mee om te gaan en te kijken naar wat er wel goed gaat – en wat er nog voor leuks kan worden toegevoegd – in plaats van te ­benadrukken wat er niet goed gaat.
Hoewel jullie tevreden zijn over de kwaliteit van jullie seksleven, kunnen jullie misschien wat nieuwe prikkels opzoeken. We kennen allemaal de standaard seksuele handelingen: vingeren/aftrekken, orale seks en ­penetratie. Ieder stel heeft zo zijn eigen patronen. Het kan nieuwe energie geven als je dat standaard ­seksuele repertoire wat uitbreidt.
Ga samen op ontdekkingstocht. Welke aspecten van intimiteit willen jullie allebei nog ont­dekken? Wat zou het voor jullie beiden nóg ­leuker kunnen maken? Volg bijvoorbeeld een workshop aftrekken of vingeren, of tantra, of lees samen een boek over seks.
Dat brengt wat beweging in jullie seksleven, waardoor jullie in ontspanning elkaar weer opnieuw kunnen ­ontdekken en de passie in de slaapkamer kan toenemen.’
Matthijs Kruk, psycholoog en expert seksverslaving:
‘Jullie oplossing – allebei water bij de wijn doen – kan op korte termijn werken, maar op lange termijn tot wrok en spanningen leiden. Hij kan zich afgewezen voelen ­omdat hij zijn verlangens opzij moet zetten; jij kunt druk ervaren om over je grenzen heen te gaan. Met als gevolg dat jullie dat binnen de relatie gaan compenseren, door op andere vlakken (bijvoorbeeld in vrije tijd of het huishouden) meer te nemen of minder te geven.
Het is daarom goed om te kijken naar de reden áchter jullie gewenste frequentie in seks, naar wat seks voor jullie beiden betekent. Seks gaat nooit alleen maar over de handeling zelf. Het gaat ook over verbinding creëren, bevestiging krijgen, over spanning en ontspanning.
Ook spelen ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid een rol, en wat ‘normaal’ is in een relatie. Wat maakt dat jij eens per twee weken genoeg vindt en je partner liever een paar keer per week vrijt? Heb het dáárover.
Niet om tot de ‘juiste’ frequentie te komen, maar om te begrijpen op welke ideeën en behoeften jullie seksuele verlangens zijn gebaseerd. Dit begrip kan jullie dichter bij elkaar brengen en de seksualiteit binnen jullie relatie minder beladen maken.’