Ga naar inhoud

De vraag
Ik merk dat ik moeilijk zelf in actie kom. Uit angst om de verkeerde keuzes te maken stel ik besluiten eindeloos uit en doe ik vaak uiteindelijk niets. Ondanks dat het in mijn hoofd spitsuur is en mijn gedachten overuren maken, blijf ik zitten waar ik zit (werk) en ga ik volgzaam mee in de plannen die anderen maken (relatie). Maar wat wil ik zelf? Hoe neem ik weer regie over mijn eigen leven?

Het advies
Systemisch coach en EFT-therapeut Erik Schell: ‘Uit angst om de verkeerde keuze te maken, blijven we oneindig lang twijfelen of kiezen we zelfs soms helemaal niet. Bang dat er om de hoek nog een betere optie op ons wacht. Dit FOBO-effect (fear of better options) werkt door van kleine tot grote keuzes in het leven. Van de leukste weekend invulling tot aan de beste loopbaankeuze.
De overvloed aan mogelijkheden en het overanalyseren daarvan maakt je besluiteloos, het zorgt ervoor dat je spijt krijgt van de keuzes die je wel hebt gemaakt en kan zelfs leiden tot depressieve gevoelens. Er zijn twee manieren om keuzestress te doorbreken, een lange en een korte route.’
De korte route naar keuzes maken
‘Verklein de selectie aan mogelijkheden. Door het aantal keuzes terug te brengen tot maximaal drie wordt het kiezen daartussen al eenvoudiger én zul je uiteindelijk tevredener zijn met de keuze die je wel maakt. Klinkt simpel maar vaak houden we toch nog een aantal opties half open. Om je gedachten te ordenen en keuzes echt uit te sluiten, helpt het om de keuzes te visualiseren. Bijvoorbeeld met behulp van een mindmap of keuzeboom.
Dus in plaats van: ‘Ga ik vrijdag naar de film met vriendinnen (of toch liever een hapje met ze eten), toch naar dat feest aan de andere kant van de stad (of misschien wel die borrel op kantoor), die nieuwe date van Inner-cirkel (of toch nog een keer met die vorige scharrel), of ga ik toch nog maar even langs bij mijn ouders?’ Naar: Ga ik naar de film, uit eten of naar het feest.’
Lees ook: Je eigen keuzes maken: zo krijg je het gevoel van controle terug
De lange route naar keuzes maken
‘Niets doen of meegaan in de plannen van anderen is ook een keuze. Het lange twijfelen en geen keuzes maken is eigenlijk een keuze voor hetgeen je op dat moment al doet of voor de ander in plaats van voor jezelf. Door dit bewust zo te labelen ontstaat er een drijvende kracht (of irritatie) die je in beweging brengt.
Vervolgens is het de zaak om de verwachtingen van anderen (of jouw beeld daarvan) echt los te laten. Bij het maken van keuzes voelen we ons soms onbewust gedreven iets te doen wat je eigenlijk niet zo leuk vindt, omdat jij denkt dat iemand anders dit van je verwacht. Neem regie over je eigen leven en jouw keuzes door actief ‘de ander’ los te laten bij het maken van je keuzes. Je doet het voor jezelf.
Neem dan tot slot de ruimte om te overdenken wat jij echt wil. Wie je bent, wat jouw energie geeft, waar je het voor ‘doet’.
De korte route is natuurlijk prima en zal je op korte termijn bij elke nieuwe keuze wat rust brengen. Vaak zal de grondoorzaak van jouw onrust, en de angst om de verkeerde keuze te maken, echter wat dieper liggen.
Lees ook: Waarom is het zo lastig om ‘gewoon’ jezelf te zijn? Een psycholoog legt uit
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."