De vraag

Ik krijg die ene klant niet uit mijn gedachten

Beste Jolet
Sinds kort werk ik bij de gemeente; ik regel alles rondom de bijstandsuitkering. Er zijn veel contacten met de zogenaamde klant. De meesten zijn tevreden, maar er is één klant die over al mijn adviezen, voorstellen en daden zeer negatief oordeelt. Dat zit me enorm dwars. Zelfs als ik aan het sporten ben, komen de besproken kwesties telkens weer terug in mijn gedachten. Hoe leer ik dit los te laten?

Het advies

Jolet Plomp

Psychologie

Antwoord van Jolet:
Ik denk dat het u zal helpen als u onderzoekt wat het voor u betekent dat deze klant ontevreden is. Vindt u dat de klant dankbaar zou moeten zijn? Uw uitdrukking ‘zogenaamde klant’ lijkt mij in die richting te wijzen. Of vindt u het misschien stom van uzelf dat u zijn woede niet kunt voorkomen? Wees wat milder – er zullen altijd onredelijke klanten zijn, des te meer omdat bijstandsgerechtigden zich vaak zeer afhankelijk voelen.

Het kan ook zijn dat u moeite heeft met de macht die u is toebedeeld. Besef dan dat u persoonlijk geen macht uitoefent, maar alleen in uw maatschappelijke rol van ambtenaar. Het is leerzaam om na te gaan of u het béter had kunnen doen, maar het heeft geen nut hierover
’s avonds te blijven tobben. Bespreek uw ervaringen met collega’s – dat zet ze in het juiste perspectief. U heeft een moeilijke maar nuttige functie!

 

Meer weten over dit thema? Bekijk Piekeren
Bevrijd jezelf van oude pijn
Training

Bevrijd jezelf van oude pijn

  • Ontdek hoe oude ervaringen nu nog meespelen in je keuzes en gedrag
  • Verwerk je mentale pijn met bewezen effectieve technieken
  • Ervaar meer innerlijke rust, zelfvertrouwen en vrijheid
Bekijk de training
Nu maar
69,-
Deel dit artikel:
2 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 1 april 2020

Lees ook deze artikelen

Zo maak je meer indruk en vergroot je je promotiekansen
Artikel

Zo maak je meer indruk en vergroot je je promotiekansen

Nog steeds niet gevraagd voor een nieuwe baan? Misschien valt u niet genoeg op. Vier strategieën om meer indruk te maken en uw pr...
‘We bieden een luisterend oor, dat is vaak al genoeg’
Branded content

‘We bieden een luisterend oor, dat is vaak al genoeg’

Gaat het even niet zo lekker? Dan kun je als jongvolwassene bellen of chatten met de Alles Oké? Supportlijn. Geen onderwerp is te...
Hoe flexibeler omgaan met je eigen regels je geluksgevoel kan vergroten
Artikel

Hoe flexibeler omgaan met je eigen regels je geluksgevoel kan vergroten

Leefregels bieden ons structuur en houvast in een chaotische wereld. Maar wanneer deze regels te rigide worden, kunnen ze ons bele...
Hoe flexibeler omgaan met je eigen regels je geluksgevoel kan vergroten
Artikel

Hoe flexibeler omgaan met je eigen regels je geluksgevoel kan vergroten

Leefregels bieden ons structuur en houvast in een chaotische wereld. Maar wanneer deze regels te rigide worden, kunnen ze ons bele...
Zijn psychopaten succesvolle leiders?
Kort

Zijn psychopaten succesvolle leiders?

Hoe hoger mensen scoren op psychopathie, hoe lager juist hun salaris en de kans op een leidinggevende positie.
Kinderen van middenstanders: geen gebrek aan liefde of aandacht
Artikel

Kinderen van middenstanders: geen gebrek aan liefde of aandacht

Kinderen van ouders met een eigen bedrijf zitten in een bijzondere positie. Ze hadden bovendien niet het gevoel minder tijd, liefd...
Ruim baan voor emoties op het werk
Artikel

Ruim baan voor emoties op het werk

Lastige gevoelens voor thuis bewaren? Liever niet, zegt psycholoog Marjon Bohré: het is op het werk juist een onmisbare bron van ...
Vertel ik mijn vrienden dat zij mij gekwetst hebben?
Advies

Vertel ik mijn vrienden dat zij mij gekwetst hebben?

Ik snap inmiddels wel dat je jezelf het meest schaadt als je opgekropte woede en teleurstellingen niet kan loslaten. Ik ben daarom...
Fouten op het werk
Artikel

Fouten op het werk

Iedereen maakt fouten, maar soms zijn de consequenties zo vervelend dat je ze liever zou verzwijgen. Niet doen: wie verantwoordeli...
Lessen van de apenrots – wat je moet weten in de kantoorjungle
Verhaal

Lessen van de apenrots – wat je moet weten in de kantoorjungle

Een apengroep heeft veel weg van een ideaal bedrijf. ‘Projectteams’ zijn er goed georganiseerd, nieuwkomers krijgen de ruimte ...
7549