Ga naar inhoud

Ervaren managers herkennen niet altijd goede ideeën

leestijd 1 minuut
Kort Update: 20 december 2019. (Publicatie: 11 augustus 2016)
In 1999 kon internetportaal Excite.com de zoekmachine Google kopen voor 750.000 dollar. Veel te duur, vond Excite-topman George Bell, en de koop ging niet door. Pijnlijke misser: vandaag de dag heeft Google een beurswaarde van 534 miljard dollar.

Hoe kan zo’n ervaren manager zo’n goed idee missen? Misschien juist omdat hij zo ervaren is in het beoordelen van nieuwe ideeën, vermoedde organisatiepsycholoog Justin Berg van de Stanford-universiteit. Om zijn theorie te toetsen liet hij filmpjes van honderd circusacts zien aan artiesten, managers en leken, en vroeg hun welke ideeën het publiek het meest zouden aanspreken. Daarna mochten meer dan 13.000 ‘gewone’ kijkers de films beoordelen.

De artiesten zelf bleken de reacties van het publiek het best te voorspellen. De managers waren niet beter in voorspellen dan de leken. Waarschijnlijk omdat ze zelf geen ideeën bedenken en daardoor vaker conservatief kiezen, denkt Berg. Mensen die nieuwe ideeën ontwikkelen, hanteren verschillende denkwijzen. Ze zoeken naar creatieve oplossingen, maar zijn daarin ook op zoek naar het beste idee.

Balancing on the creative highwire forecasting the success of novel ideas in organizations, Administrative Science Quarterly, september 2016
Meer lezen over dit thema?
^