Kerstmuziek op de werkvloer? Liever niet: we worden er bijna letterlijk gek van
‘All I want for Christmas, is youuuuu baby.’
Werk je in winkel, en word je gek van de feestdagenmuziek die deze maand weer on repeat staat? Dan mag je daar best wat van zeggen. Uit onderzoek dat het afgelopen jaar in de Journal of Applied Psychology verscheen, blijkt dat werknemers in de detailhandel zich ongelukkiger en mentaal vermoeider voelen als ze naar muziek luisteren die niet bij hun stemming past.
Werknemers, vooral degenen die in de dienstensector werken, worden vaak meerdere uren op een dag blootgesteld aan achtergrondmuziek waar ze geen controle over hebben, schrijven de onderzoekers in hun artikel. De muziek wordt geselecteerd met het oog op het verbeteren van de ‘customer experience’, maar werkgevers willen nog weleens vergeten dat hun werknemers er ook naar moeten luisteren.
Muzikale mismatch
Wetenschapper Kathleen Weeler deed met haar collega’s daarom onderzoek naar het effect van een zogenaamde muzikale mismatch op werk. In hun eerste onderzoek vroegen ze aan 166 werknemers welke muziek zij op dat moment ‘nodig’ hadden. Snelle, vrolijke muziek om zich energieker te voelen, of kalme muziek om te ontspannen, bijvoorbeeld. Vervolgens moesten ze een taakje uitvoeren terwijl ze naar achtergrondmuziek luisterden.
Als die muziek overeenkwam met wat de werknemers nodig hadden, voelden zij zich gelukkiger en minder mentaal vermoeid. Maar als het niet overeenkwam, namen hun positieve gevoelens met 40 procent af – terwijl hun mentale vermoeidheid met hetzelfde percentage steeg. Het effect was, niet heel verrassend, het sterkst bij degenen die het moeilijk vonden om achtergrondmuziek te negeren.
Minder behulpzaam
Achtergrondmuziek kan zelfs het gedrag van werknemers beïnvloeden. Voor het tweede onderzoek selecteerden Weeler en haar team deelnemers die werkten in omgevingen met achtergrondmuziek, zoals restaurants, cafés en supermarkten. Drie weken lang hielden de werknemers bij naar welke muziek ze wilden luisteren, welke muziek ze die dag te horen kregen, en hoe ze zich voor en na een dienst voelden.
De resultaten waren vergelijkbaar met die van de eerste studie: op de dagen waarop de gedraaide muziek niet overeenkwam met wat de werknemers nodig hadden, namen de positieve gevoelens af. En dat bleek óók effect te hebben op hoe ze zich naar collega’s en klanten opstelden: ze waren minder behulpzaam.
Laat het je baas dus vooral weten als je chagrijnig wordt van luisteren naar Mariah Carey. En dan maar hopen dat hij of zij geen fan is.
Lees ook: Muziek tijdens het werk: ja of nee?