De vraag
Zo emotioneel na burn-out
Ik ben aan het opkrabbelen na een burn-out, maar kan op momenten erg emotioneel worden. Collega’s zeggen dat ik een stapje extra moet zetten, maar dat is zo ontzettend moeilijk. ‘Je moet de gulden middenweg vinden’, wordt er gezegd, maar hoe vind ik die?

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Het is heel normaal dat je emotioneler bent. Herstellen van een burn-out is niet niks. Het kost tijd en het herstel zal niet altijd in een rechte lijn gaan. Realiseer je dat.
Sommige dagen zullen moeilijker zijn dan andere. Het is een proces van uitproberen en alleen jij – en dus niet je collega’s – kunt aanvoelen wat daarin lukt en wat niet. Richt je op kleine, haalbare doelen, zodat je niet overweldigd raakt.
Jouw emoties zijn natuurlijke reacties op overbelasting. Door ze ruimte te geven, zul je beter herstellen. Probeer ze daarom niet te onderdrukken of je er schuldig over te voelen. Dat kan bijvoorbeeld door op je lichaam te letten en naar de plek toe te ademen waar je emoties of spanning ervaart.
Laat de emotie de vrije loop; je zult merken dat die dan vanzelf minder wordt. Je collega’s en leidinggevende begrijpen blijkbaar niet genoeg van je herstelproces. Vertel hen hierover, en ook waarom je soms meer tijd nodig hebt. Daardoor wordt het voor jou gemakkelijker om je grenzen aan te geven.